Autor Wiadomość
<  Narodziny Poloneza - Prawdziwa historia !
Golderes
PostWysłany: Sob Kwi 07, 2018 11:09 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

4971 napisał:
Golderes napisał:
Podam jedynie fakt że cala bajka o konieczności wykorzystania starej płyty 125p z przyczyn oszczednosciowych to fikcja. Wystarczyło zrezygnować z wersji trzydzwiowych!!!.
Brak licencji po kilku miesiącach jest juz prosty do wytłumaczenia i udowodnienia.

"Dajesz" bo nie załapałem....

Znaczek licencja została wyeliminowana w pazdzierniku 1978r w okolicach numeru 3000. Stała sie politycznie niewygodna i są na to dowody, to tak w skrocie.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Sob Kwi 07, 2018 11:31 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1754
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

Golderes napisał:
4971 napisał:
Golderes napisał:
Podam jedynie fakt że cala bajka o konieczności wykorzystania starej płyty 125p z przyczyn oszczednosciowych to fikcja. Wystarczyło zrezygnować z wersji trzydzwiowych!!!.
Brak licencji po kilku miesiącach jest juz prosty do wytłumaczenia i udowodnienia.

"Dajesz" bo nie załapałem....

Znaczek licencja została wyeliminowana w pazdzierniku 1978r w okolicach numeru 3000. Stała sie politycznie niewygodna i są na to dowody, to tak w skrocie.

O tej płycie i wersjach 3 drzwiowych myślałem.... Chodziło o to , że taniej by było za sam 5D na innej płycie niż 5D/3D/Coupe na starej....?
A co ma polityka do znaczka?
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Golderes
PostWysłany: Nie Kwi 08, 2018 12:04 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

4971 napisał:
Golderes napisał:
4971 napisał:
Golderes napisał:
Podam jedynie fakt że cala bajka o konieczności wykorzystania starej płyty 125p z przyczyn oszczednosciowych to fikcja. Wystarczyło zrezygnować z wersji trzydzwiowych!!!.
Brak licencji po kilku miesiącach jest juz prosty do wytłumaczenia i udowodnienia.

"Dajesz" bo nie załapałem....

Znaczek licencja została wyeliminowana w pazdzierniku 1978r w okolicach numeru 3000. Stała sie politycznie niewygodna i są na to dowody, to tak w skrocie.

O tej płycie i wersjach 3 drzwiowych myślałem.... Chodziło o to , że taniej by było za sam 5D na innej płycie niż 5D/3D/Coupe na starej....?
A co ma polityka do znaczka?

Dokładnie koszty wytłoczek i to dużych rozmiarowo, do odmian trzydzwiowych znacznie przekroczyły cenę nowej płyty lub zmodyfikowanej dla przedniego napędu. Jest znana relacja jednego z człowieka z kierownictwa FSO twierdzącego ze samo przerobienie płyty 125p pod Poloneza, który się mocno zwężał ku tyłowi niwelowało oszczędności.
Emblemat "Licencja Fiat" jego zastosowanie lub brak, miał znaczenie propagandowe i to większe niż dzisiaj sądzimy.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Pon Kwi 09, 2018 12:00 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

Jedna z wizji 125PN Coupe po lewej

Jest podobieństwo?

_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Pon Kwi 09, 2018 10:16 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Brak sprzedaży bezpośrednio do sieci Fiata to jedna z głównym przyczyn porażki eksportu Poloneza. Jacyś mali importerzy w Niemczech w stylu Promotoru, którzy Poloneza mieli jako rozszerzenie sprzedaży Zastavy i innych wschodnich wozów.
Taka sieć dilerska nie budziła zaufania klientów i trafiali tam głównie ludzie szukający super okazji.


Ostatnio zmieniony przez stivek dnia Wto Kwi 10, 2018 10:00 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Pon Kwi 09, 2018 2:01 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

A masz info ze taka opcja istniala?.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Wto Kwi 10, 2018 9:53 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Nie ma do tej pory żadnej informacji, że nawet rozważano taką opcję. Towarzysze radzieccy rozwijali w tym czasie sieć sprzedaży Łady. Zatem politycznie było to mało prawdopodobne. Od 1978 forsowano propagandę wdrożenia do produkcji własnego, nowoczesnego samochodu w kraju. Pytanie, czy brak oznaczeń serii informacyjnej i tabliczki "licencja Fiat" nie były spowodowane tym, że jeszcze gdzieś rozważano możliwość sprzedaży PN-a jako Fiata 137? A kiedy w 1978 wiadomo było, że nic z tego nie wyjdzie, wymyslono nazwę Polonez i zdjęto licencje?

Pierwsze dwa lata coś próbowano robić, żeby uruchomić eksport w dotychczasowej sieci dilerów Polskiego Fiata a na dodatek produkcja szła na 50% planów. W 1980, jak już poradzili sobie z wolumenem produkcji, do kupa wozów nie poszła na eksport ( kulejąca sieć dilerska nie wchłonęła tylu aut ) i została w kraju ( stąd tyle "eksportowych" modeli z rocznika 1980/81 ). Na dodatek w 1979 wybuch kolejny kryzys energetyczny na Zachodzie... Cieżka limuzyna Polonez, nieekonomiczna, słabo pasowała wśród klientów oglądających Seaty 137, Zastavy czy Datsuny Cherry i Toyoty Tercel.

Z kolei w 1974, gdy eksport 125p kwitł i promowano markę Polskiego Fiata, raczej trudno się spodziewać tak dalekosiężnego myślenia i próbowano własnych sił. 10 lat później pewnie z pocałowaniem ręki cieszono by się w KC PZPR, że Fiat sprzedaje Polonezy we własnej sieci dilerskiej jak 126p.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Wto Kwi 10, 2018 6:18 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

Poruszasz bardzo istotny problem , braku myslenia w kategoriach biznesowych u zarania historii tego auta.
Wypromowanie nowej marki FSO i nowego modelu Polonez nie dysponujac wsparciem od europejskiego partnera- bariera nie do pokonania . Bezrefleksyjne stworzenie koncepcji tego auta jak się wydaje zupełnie przypadkowe , wynik tarć pomiędzy Fiat/Polmot i w samej fabryce.
Nastawiajac sie na export 2/3 wolumenu produkcji (docelowo 120 tys), ,do kogo chcieli z tym produktem trafić ? i w jaki sposób?.
Marka Polski Fiat byla zupelnie nieprespektywiczna w samodzielnym prowadzeniu sprzedaży (własnego)nowego wyrobu.
Pewna proba wyjscia ze slepej uliczki, z reszta wprowadzona chaotycznie i bezkonsekwencji jest nazwa Polski.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Sro Kwi 11, 2018 11:12 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Ze 125p jakoś im się udało, z dużą pewnością liczono na powtórzenie sukcesu. Plany 120 tys. to koncepcje pisane z biurka i wyłączenie z perspektywy zdolności produkcyjnych. Przecież handlem zajmowały się centrale handlu zagranicznego...więc dyrekcji FSO to zbytnio nie zajmowało - czyli tarcia między FSO i Polmotem o których wspominasz. Co oczywiście wynikało z założeń gospodarki socjalistycznej, ukierunkowanej na produkcję a nie na sprzedaż.

W tym samym czasie Łada i Skoda miały swoje sieci dilerskie. Nawet Rosjanie wykazali się lepszym zmysłem marketingowym - stworzyli markę LADA i nie wciskali Anglikom czy Francuzom Żiguli czy też WAZ. I działało to tak długo, jak mieli w miarę sprzedawalne wozy do końca lat 90-tych. Brak rozpoznawalnej marki ( FSO? czy Polonez? A może Polski ? - pojęcia stosowane wówczas zamiennie ) był jedną ( nie najważniejszą ) z przyczyn porażki w szukaniu inwestora w latach 90-tych.

Marka Polski, to chyba wymysł Chardonneta. Każdy lokalny diler sam ustalał sobie politykę marketingową.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Sro Kwi 11, 2018 9:55 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

W FSO istniał dokument okreslający plan rozwoj fabryki . Inż Karwas był jego współautorem. Z grubsza Fiat 128 był obiektem , ktorego chciano mieć w produkcji.
Negocjacje prowadzone przez Polmot od 1973, owiane są mgłą tajemnicy, choć powoli wiatr historii ją rozwiewa.
Planuje kwerende po kilkiu instytucjach w Polsce i Włoszech, ktora może wyjasni, jak z tego wyszedł Polonez..
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/


Ostatnio zmieniony przez Golderes dnia Wto Kwi 17, 2018 9:37 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Pon Kwi 16, 2018 9:51 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Co istotne, w 1981 w FSO powraca koncepcja wozu klasy Fiata 128/Ritmo ( Analog prezentowany kilka miesięcy temu w CA) a założenia do Warsa też określają klasę auta wielkości Ritmo. W tym samym czasie Czechosłowacy pracują nad bardzo podobnym wielkościowo wozem. To by wskazywało, że od początku lat 80-tych panowało przekonanie, że zamiast Poloneza powinno być coś mniejszego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Pon Kwi 16, 2018 8:09 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1754
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

stivek napisał:
Co istotne, w 1981 w FSO powraca koncepcja wozu klasy Fiata 128/Ritmo ( Analog prezentowany kilka miesięcy temu w CA) a założenia do Warsa też określają klasę auta wielkości Ritmo. W tym samym czasie Czechosłowacy pracują nad bardzo podobnym wielkościowo wozem. To by wskazywało, że od początku lat 80-tych panowało przekonanie, że zamiast Poloneza powinno być coś mniejszego.

Oczywiście że była koncepcja zakupu licencji na Ritmo wersja PL. Tylna klapa w kształcie tej z Zastawy 1100. Rozmowy były mocno zaawansowane. Wstępna umowa na produkcję Ritmo po zmianach i Uno "restyling" była juz podpisana la e min. Wilczek zerwał ja na drugi dzień. To o tych samochodach "rozmawiano". Fiat nie zgodził się na Tipo/Temprę... W prospekcie wydanym na 35 lat FSO (1986 rok) jest rysunek tego Ritmo....
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
stivek
PostWysłany: Wto Kwi 17, 2018 9:27 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2310
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Ale tu już przeskakujemy do drugiej połowy lat 80-tych.

Na wdrożenie do produkcji Warsa nie było kasy, a sam Wars w 1988 już bardziej przestarzały stylistycznie od Ritmo Mk III. Ja stawiam, że za zarwaniem kontraktu na Uno restyling/Ritmo stał też brak kasy ( z pewnością potrzebny był jakiś wkład własny ) a nie tylko zmiana koncepcji sektora motoryzacyjnego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Czw Kwi 19, 2018 9:39 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 188
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Made in Poland ....

Jeśli jeszcze ktoś nie kupił nowego numeru Automoblisty niech biegnie do kiosku. Geneza Poloneza na foto!.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Pią Kwi 20, 2018 6:34 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1754
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

Golderes napisał:
Jeśli jeszcze ktoś nie kupił nowego numeru Automoblisty niech biegnie do kiosku. Geneza Poloneza na foto!.

Niestety słaba ta geneza. Liczyłem na zdjęcia z projektów, "smaczki" szczegółów, kwestię Fiata 137 itd a tu ZONK...
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 2 z 3
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Polonez

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl