Autor Wiadomość
<  Narodziny Poloneza - Prawdziwa historia !
Golderes
PostWysłany: Sro Maj 16, 2018 12:39 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 198
Ostrzeżenia: /3
Pojazd: Made in Poland ....

4971 napisał:
Paradoksem jest to że zawsze 125p mimo gorszego wyglądu, komfortu, spalania, wykonania itp sprzedawał się lepiej niż Polonez. A różnica w cenie nie była porażająca. Co decydowało? Marka "Polski Fiat", "renoma" czy cena...

To proste, 125p o wiele lepiej jezdził. Very Happy
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pacyfik
PostWysłany: Sro Maj 16, 2018 2:34 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 31 Maj 2011
Posty: 110
Ostrzeżenia: /3
Pojazd: PNy

super ciekawa dyskusja, nowe fakty Smile ale czy w ocenach i wnioskach nie patrzycie przez pryzma dnia dzisiejszego na sytuację sprzed lat???
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Sro Maj 16, 2018 5:40 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2319
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: /3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

1972 - przedstawiono koncepcję optymalnego wozu dla Polski - Fiat 128
1973/74 - Fiat odrzuca definitywnie możliwość sprzedaży licencji na 128 Polsce.

Dlaczego? Skoro sprzedali jedną odmianę Jugosławii? Obok czysto biznesowych powodów jakie przedstawił Golderes ( krótko mówiąc lepiej wcisnąć jakiś nieperspektywiczny projekt a nie top seller ), mogły być powody polityczne.

Jugosławia nie była zależna od ZSRR i była traktowana przez Zachód inaczej niż CSRR, PRL czy Węgry. Sprzedając w Polsce licencję na 125p a potem 126p transferowano nie najnowszą już technologię. Fiat 128 - auto roku 1970, to technologia której nie miał ZSRR ( dopiero rozpoczęli produkcję tylnonapędowego 124 i w tym utkwili przez następne 20 lat ).
Z kolei niewykluczone są też naciski ZSRR na Polskę ( jeżeli już to pewnie bezpośrednio tylko na Wrzaszczyka ). Skoro towarzysze zabili przedniosilnikowe Skody 720/760 jako zbyt poważną konkurencję dla Łady, to też woleli aby Polska nie produkowała 128.

A teraz rok 1974, czyli kluczowy dla powstania Poloneza. Od dwóch lat Fiat produkuje luksusowy jak na nasze warunki model 132. I wciąż 124. Jeżeli w lecie 1974 Wrzaszczyk widzi prototypy, które wybiera, to jest to jeszcze przed premierą 131, ale w tym momencie muszą być gotowe i musi lecieć co najmniej seria próbna. Ciekawe czy go widział? Z kolei kryzys paliwowy szaleje od października 1973. Lancia trzepie Fulvię z nadwoziem jak połowy lat 60-tych i ładną Betę. Co z tego, jak są cholernie drogie w produkcji a nakłady inwestycyjne na Betę nie zwracają się z uwagi na zbyt niski wolumen. Jeżeli projekt następcy Fulvii miał być odrzucony, to na pewno w 1974r. Jeżeli miał mieć elementy z ciężkiego ESV - to oczywiste. Zmiana koncepcji z tylnonapędowego superbezpiecznego liftbacka na przednionapędowy hatchback wydaje się ucieczką do przodu w czasach kryzysu w stylu VW Passata i Golfa. Będąc na miejscu Włochów można by jeszcze podsunąć takiemu Wrzaszczykowi wizję eksportu do USA, które radykalnie zaostrzyły wymogi bezpieczeństwa. A tu proszę, model który deklasuje europejskich konkurentów i nawet jest lepszy od naszego. A że może być cięższy? W USA i tak będzie superekonomiczny! W USA nowe auta są cięższe i słabsze, a ludzie kupują!
Wraca taki Wrzaszyk do kraju, który uważa się za 10-tą potęgę ekonomiczną. Imperialiści na Zachodzi płaczą i w niedziele nie jeżdżą autami bo benzyny nie mają. A ja Wam przywożę projekt Lancii, tylko dla Polski, elegancki i bezpieczny. Na dodatek zaoszczędzimy bo będzie miał sprawdzoną technikę ze 125p ( nikt tego nie liczy bo nie ma konkretnych danych )! Umowa podpisana, wkrótce Fiat wypuszcza 131. A nasz będzie jeszcze nowocześniejszy i ładniejszy. W dobie szaleństwa kredytowego nowe silniki dla Poloneza jako II etap wydawały się oczywiste. Kalkulacje przewidywały finansowania fabryki silników z eksportów X1/32/33/34...

W takiej atmosferze wersja kombi nie była poważnie rozważana. W tej klasie Włosi nie sprzedawali kombi. 3-drziowe wersje bazowe? Miał je prawie każdy producent, więc logiczne. Luksusowe coupe? Zobaczcie, co potrafimy ( jak Skoda 110R).

Czy Wrzaszczyk był sam we Fiacie w 1974? Raczej nie... Może ktoś jeszcze żyje z tych osób. Ale ciekawsze materiały mogą być tam, jak pisał Golderes. Czyli co naprawdę przedstawiono Wrzaszczykowi i co było w umowie z 9.74.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Golderes
PostWysłany: Sro Maj 16, 2018 8:42 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 198
Ostrzeżenia: /3
Pojazd: Made in Poland ....

Kontekst polityczny wydaje się oczywisty.Dobrze to uzasadniłeś. Pelna zgoda.
Jedynie uwaga o nastepcy Fulvi. Włosi planowali dla niego przedni napęd .
Definicja Poloneza .O dziwo to auto stworzone wyłącznie dla Polski .Nigdy wczesniej nie było planowane do obsadzenia w roli głównej w zakładach koncernu Fiata
Polonez to mix trzech aut, z których wykorzystano następujące elementy:
-NADWOZIE z auta konkurencyjnego wobec Lancii Trevi .Fiat mial w zwyczaju przygotowywać dwa alternatywne rozwiazania nadwozia w fazie studyjnej.Wybrano wersję zachowawczą.Czy projekt odrzucony ( czyli nadwozie naszego Poloneza)mial coś wspólnego z ESV nie wiemy, bardzo możliwe ze tak. Nawązania stylistyczne sa ewidentne.
-SZKIELET NADWOZIA z auta ESV 2500 Libre. Łatwość tego rozwiązania ,to to że już leżała dokumentacja i byly przebadane prototypy. Bylo oparte na płycie podłogowej Fiata 124 bardzo bliskiej technologicznie 125p.
-PODWOZIE z Polskiego Fiata 125p. Zastosowanie jej wymagalo wcisniencia wiekszego przednionapedowego nadwozia? na zbyt małe w szerokości i rozstawione kół podwozie.
Szkice z akwareli maja proporcje auta segmentu D lat 80 tych Croma, Thema)


Aby powstał Polonez projekt nadwozia Lancii został ociosany z każdej strony.
IMO Wrzaszczyk widział w magazynach najprawdopodobniej juz gotową makietę naszego Poloneza, która Fiat w "ciemno" przygotował? zapewne nie mając 😉 gwarancji ? że Wrzaszczyk je kupi.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/


Ostatnio zmieniony przez Golderes dnia Czw Maj 17, 2018 9:19 pm, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
stivek
PostWysłany: Czw Maj 17, 2018 10:16 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2007
Posty: 2319
Skąd: Katowice Ostrzeżenia: /3
Pojazd: Polonez 1500 '80. FSO Polonez Caro 1.6GLE'92. Skoda 120L '88. Chevrolet Blazer LT 4300.

Z kolei makieta z przodem przypominającym 131 ma proporcje właśnie Mirafiori a nie segmentu większego.

Na akwareli zielonego cpupe tylna klapa ma spoiler, który żywo przypomina późniejszy gumowy spoiler Poloneza.

Jeszcze co do eksportu Poloneza 78 - 80r. Prawdziwa porażka musiała wyjść w 1980 roku. W 1978 wyprodukowano tak mało egzemplarzy a premiera była dopiero w październiku na Zachodzie, że nie mało co mogło wyjechać.
Biorąc pod uwagę wielkość produkcji, to wiele lat temu w ogłoszeniach o sprzedaży powinny być podobne proporcje roczników do wielkości produkcji.
Więc na 10 ogłoszeń Borewiczów z lat 78-83 powinno wyglądać to tak:
78 - raz na 30
79 - 2 ogłoszenia
80 - 3 ogłoszenia
81 - 2 ogłoszenie
82 - 2 ogłoszenia
83 - miedzy 2 a 3.

Kilkanaście lat temu, gdy ciągle było z kilkanaście ogłoszeń o sprzedaż Borewiczów za kwoty około 1000zł, proporcje te wyglądały jednak inaczej.

78 rok pojawiał się już bardzo rzadko, raz - dwa razy w roku. Dominowały wozy z 1980 i 1981 roku. Rocznik 1979 pokazywał się kilkukrotnie rzadziej niż 1980, rzadziej nawet niż 82.

Nawet jak weźmiemy pod uwagę, że najczęściej zachowują się wozy kupowane za oszczędności życia i trzymane potem pod kołdrą w garażu ( jak wersje C ) niż egzemplarze przeznaczone na auta służbowe, to wychodzi duża dysproporcja w ilości egzemplarzy w Polsce między 1979 a 1980.

Mój wniosek jest taki, że eksport w 1980r. padł. Z tego rocznika i 81 najwięcej ma owe słynne tabliczki eksportowe. Wszystko wygląda na to, że w 1979 wypchano więcej wozów do dilerów na Zachodzi niż byli w stanie sprzedaż . Zostali więc na rok 1980, z placami niesprzedanych Polonezów. 4-biegowych, cięższych od Ład, Skód czy Datsunów a pierwsi właściciele raportowali wyższe spalanie niż w prospekcie. W szczycie drugiego kryzysu paliwowego....
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
4971
PostWysłany: Czw Maj 17, 2018 5:23 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1758
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: /3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

stivek napisał:
Z kolei makieta z przodem przypominającym 131 ma proporcje właśnie Mirafiori a nie segmentu większego.

Na akwareli zielonego cpupe tylna klapa ma spoiler, który żywo przypomina późniejszy gumowy spoiler Poloneza.

Jeszcze co do eksportu Poloneza 78 - 80r. Prawdziwa porażka musiała wyjść w 1980 roku. W 1978 wyprodukowano tak mało egzemplarzy a premiera była dopiero w październiku na Zachodzie, że nie mało co mogło wyjechać.
Biorąc pod uwagę wielkość produkcji, to wiele lat temu w ogłoszeniach o sprzedaży powinny być podobne proporcje roczników do wielkości produkcji.
Więc na 10 ogłoszeń Borewiczów z lat 78-83 powinno wyglądać to tak:
78 - raz na 30
79 - 2 ogłoszenia
80 - 3 ogłoszenia
81 - 2 ogłoszenie
82 - 2 ogłoszenia
83 - miedzy 2 a 3.

Kilkanaście lat temu, gdy ciągle było z kilkanaście ogłoszeń o sprzedaż Borewiczów za kwoty około 1000zł, proporcje te wyglądały jednak inaczej.

78 rok pojawiał się już bardzo rzadko, raz - dwa razy w roku. Dominowały wozy z 1980 i 1981 roku. Rocznik 1979 pokazywał się kilkukrotnie rzadziej niż 1980, rzadziej nawet niż 82.

Nawet jak weźmiemy pod uwagę, że najczęściej zachowują się wozy kupowane za oszczędności życia i trzymane potem pod kołdrą w garażu ( jak wersje C ) niż egzemplarze przeznaczone na auta służbowe, to wychodzi duża dysproporcja w ilości egzemplarzy w Polsce między 1979 a 1980.

Mój wniosek jest taki, że eksport w 1980r. padł. Z tego rocznika i 81 najwięcej ma owe słynne tabliczki eksportowe. Wszystko wygląda na to, że w 1979 wypchano więcej wozów do dilerów na Zachodzi niż byli w stanie sprzedaż . Zostali więc na rok 1980, z placami niesprzedanych Polonezów. 4-biegowych, cięższych od Ład, Skód czy Datsunów a pierwsi właściciele raportowali wyższe spalanie niż w prospekcie. W szczycie drugiego kryzysu paliwowego....

Znając jeszcze nasze realia rocznik 1978 to raczej głównie kraj - milicja/SB/2000, dyrektorzy, urzędy, bardzo zasłużeni itd. Produkcja się rozkręcała, proces homologacji na zachodzie trwał więc faktycznie pierwszy solidny "rzut" to 1979...
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Golderes
PostWysłany: Czw Maj 17, 2018 11:04 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 198
Ostrzeżenia: /3
Pojazd: Made in Poland ....

Znalazłem swoj post z przed 13 lat z innego forum.
"I tak w 1980 r wyprodukowano 33tys , a w exporcie wewnetrznym sprzedano 11 tys, natomiast w tabeli o exporcie poloneza w tym samym 1980 jest ogólna liczba 15826 szt. Wynikało by że granice Polski opusciło ok 5 tys. "
To jest dramat 15% produkcji , gdy zakładano 75%.
_________________
https://www.facebook.com/pasjapolonez/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 4 z 4
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Polonez

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl