Autor Wiadomość
<  Pojazdy Pożarnicze
arkadiusz tasior
PostWysłany: Nie Kwi 23, 2006 2:40 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

DANE OGÓLNE
Dopuszczalna masa całkowita 15690 kg
Obciążenie osi przedniej / tylnej 5440 / 10250 kg
Długość 7600 mm
Szerokość 2500 mm
Wysokość 3500 mm
Rozstaw osi 4100 mm
Rozstaw kół przednich / tylnych 2060 / 1800 mm
Prześwit poprzeczny / podłużny 320 / 4550 mm
Wznios ramy 1030 mm
Zwis przedni / tylny 1300 / 2200 mm
Kąt natarcia / zejścia 26 / 22°
Średnica zawracania w lewo 18500 mm
Średnica zawracania w prawo 21800 mm
Prędkość maksymalna 90 km/h
Zużycie paliwa 30 dm3/100 km
Zużycie paliwa przy pracy autopompy 20 dm3/h
Pojemność zbiornika paliwa 250 dm3
Zasięg samochodu 650 km + 4 godziny pracy autopompy
Typ 315MS (od 1982 roku 325D/S)
Układ jezdny 4x2
Smarowanie podwozia indywidualne
Zaczepy holownicze prednie / tylne zaczep typu "ucho-sworzeń" / hak pociągowy
Rama Spawana z podłużnic i poprzeczek stalowych o przekroju ceowym
SILNIK
Typ SW680/105
Rodzaj czterosuwowy, wysokoprężny, turbodoładowany
Mocowanie silnika elastyczne w czterech punktach
Ciężar silnika 1025 kg wraz z osprzętem
Liczba cylindrów / układ 6 / rzędowy, pionowy
Średnica cylindra / skok tłoka 127 / 146 mm
Pojemność skokowa 11,1 dm3
Stopień sprężania 15,8
Maksymalny moment obrotowy 930 Nm przy 1400 obr/min
Moc maksymalna 178,6 kW przy 2200 obr/min
Rodzaj wtrysku bezpośredni
Rodzaj komory spalania troidalna w denku tłoka
Kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4
Rozrząd górnozaworowy
Luz zaworów 0,5 mm (przy zimnym silniku)
Otwarcie zaworu ssącego 4° przed ZZ
Zamknicie zaworu ssącego 57° po ZW
Otwarcie zaworu wydechowego 42° przed ZW
Zamknięcie zaworu wydechowego 24° po ZZ
Początek wtrysku 26° przed ZZ
Chłodzenie cieczowe, z obiegiem wymuszonym
Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem
Ciśnienie oleju 0,35 - 4,2 kg/cm&sup2;
Turbosprężarka Holset 4. Spręż - 2; Wydajność 0,3 kg/s; obroty - 60000 obr/min
SPRZĘGŁO
Rodzaj jednotarczowe, suche (17")
SKRZYNIA BIEGÓW
Typ S6-90
Rodzaj mechaniczna, pozioma, biegi II-VI synchronizowane, zblokowana z silnikiem
Przełożenia I - 7,03
II - 4,09
III - 2,45
IV - 1,50
V - 1,00
VI - 0,70
R - 6,48
Typ N110/10 lub P90/1
Rodzaj jednobiegowa ze sprzęgłem kłowym i wyściem kołnierzowym
Sterowanie mechaniczne, dźwignią z kabiny kierowcy elektropneumatyczne, przyciskiem z kabiny kierowcy
Przełożenia np = 1,45 nsiln
WAŁ NAPĘDOWY
Rodzaj rurowy z przegubami krzyżakowymi, dwuczęściowy z łożyskiem podporowym
MOST NAPĘDOWY
Typ C18.79
Rodzaj dwustopniowy (przekładnia główna stożkowa o zębach łukowych - Klingelnberga, zwolnice obiegowe-walcowe) z blokadą mechanizmu różnicowego
Przełożenie 6,67
Pochwa mostu typu "banjo", tłoczona i spawana
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
Rodzaj zależne, resory piórowe półeliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator mechaniczny
ZAWIESZENIE TYLNE
Rodzaj zależne, resory piórowe półeliptyczne, stabilizator mechaniczny
GEOMETRIA
Zbieżność kół przednich 5-7 mm
Kąt pochylenia koła 1°
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy 7°
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy 2°30'
OGUMIENIE
Ilość kół przednich/tylnych 2 / 4
Wymiar ogumienia 11.00R20-U22
Wymiar/rodzaj obręczy koła 8.0V-20" / tarczowe
Ciśnienie powietrza 6,75 kg/cm2
UKŁAD KIEROWNICZY
Przekładnia kierownicza śrubowo-kulkowa ze wspomaganiem hydraulicznym, prod.CSEPEL
(Dla podwozia 325D/S - przekładnia kierownicza typu 8065 lic. ZF)
Przełożenie 22,5:1
Maksymalny kąt skrętu kół 39°
Liczba obrotów kierownicy 5,75
Pompa hydrauliczna zębata, typu PZL 1-10
UKŁAD HAMULCOWY
Hamulec zasadniczy pneumatyczny, dwuobwodowy, jednoprzewodowy, ciśnienie 6,2÷7,35 kg/cm&sup2;
Hamulec pomocniczy-postojowy pneumatyczny z siłownikami membranowo-sprężynowymi, sterowany ręcznym zaworem z kabiny kierowcy, działa na koła tylnego mostu
Hamulec silnikowy Sterowany elektropneumatycznie, działający poprzez odcięcie dopływu paliwa oraz dławienie wylotu spalin
Średnica bębnów hamulcowych 420 mm
Łączna powierzchnia robocza okładzin hamulcowych 4290 cm&sup2;
KABINA
Typ 113
Rodzaj wagonowa, dwudrzwiowa, spawana z blachy stalowej
Budowa skorupowa z blachy stalowej grub.1 mm z profilami usztywniającymi, zgrzewana i spawana
Ilość miejsc 2+2 dodatkowe
Ogrzewanie wodne od silnika + dodatkowa nagrzewnica spalinowa o wyd. 3000 kcal/h
NADWOZIE
Budowa metalowe, poszycie i schowki mocowane bezpośrednio do zbiornika wody. Schowki zakrywane roletami brezentowymi. Schowki w tylnej części nadwozia na sprzęt, schowek z przodu z lewej strony - zwijadło, schowek z przodu z prawej strony - pulpit sterowniczy autopompy
ZBIORNIK WODY
Budowa metalowy, spawany. Stanowi konstrukcję nośną nadwozia i pomostu górnego
Pojemność 6000 dm&sup3;
Mocowanie do ramy trzypunktowe, łączniki metalowo-gumowe
Połączenie z autopompą poprzez zawór motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy poprzez zawór motylkowy 130 sterowany elektropneumatycznie z tablicy autopompy równolegle z układem dźwigni sterowania ręcznego
Rury przelewowe 2
Wskaźnik poziomu mechaniczny
ZBIORNIK ŚRODKA PIANOTWÓRCZEGO
Budowa z żywicy poliestrowej wzmocniony włóknem szklanym wbudowany w pokrywę zbiornika wody
Pojemność 600 dm&sup3;
Napełnianie pompką ręczną o wydajności 60 dm&sup3;/min
Wskaźnik poziomu elektryczny
AUTOPOMPA
Typ / budowa A32/8, prod. ŚFUT Świdnica, odśrodkowa, dwustopniowa
Mocowanie do dolnej płyty zbiornika wody
Wydajność przy obrotach pompy n=2700 obr/min wys.ssania wys.podnoszenia wydajność
1,5 m 80 m H2O 3400 dm&sup3;/min
1,5 m 120 m H2O 1600 dm&sup3;/min
7,5 m 80 m H2O 1600 dm&sup3;/min

Napęd z przystawki skrzyni biegów wałem przegubowym
Zmiana obrotów pedałem gazu w kabinie kierowcy lub pokrętłem na pulpicie autopompy
Mierniki prędkości obrotowej autopompy 2 elektryczne (na pulpicie autopompy i w kabinie kierowcy)
Zasysanie przy pomocy urządzenia inżektorowego wbudowanego w układ wydechowy, sterowanie elektropneumatycznie z pulpitu autopompy
Czas zasysania z głębokości 7,5 m - 30s, z głębokości 1,5 m - 15s
MIESZACZE PIANOWE
Typ / budowa DSP 32/8, z ręcznym dozowaniem środka pianotwórczego (3-7%)
Ilość 2
DZIAŁKO WODNO-PIANOWE
Typ DWP 24
Ciśnienie nominalne 0,8 MPa
Wydajność przepływu wody 2400&plusmn;5% dm&sup3;/min
Zasięg rozrzutu wody
- strumień zwarty
- strumień rozpylony
60 m
40 m
Obrót działka w
- pionie
- poziomie
-13 ÷ +80°
360°
ZWIJADŁO RĘCZNE
Budowa z wężem Wu52 o długości 20m połączonym na stałe z przewodem tłocznym i zaworem kulowym 52
INSTALACJA WODNO PIANOWA -
PRZYŁĄCZA ZEWNĘTRZNE (Łączniki pożarnicze wg PN-91/M-51038)
2 nasady 75 do napełniania zbiornika wody z hydrantu
4 nasady ssawne 110 do połączenia linii ssawnych z autopompą
4 nasady tłoczne 75 do połączenia linii natarcia
1 nasada 52 do napełniania zbiornika środka pianotwórczego ręczną pompką
1 nasada 52 do zasysania środka pianotwórczego z zewnętrznego zbiornika do automatycznego mieszacza pianowego

INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Napięcie 24 V
Reflektory 50/55 W P4Pt-41 &Oslash;170mm z asymetrycznym światłem mijania. Światła postojowe wbudowane w reflektory główne
Kierunkowskazy Migowe
Wskaźnik prądu ładowania Zakres 30 - 40A
Szybkościomierz Zakres 0 - 120 km/h
Sygnały pojazdu uprzywilejowanego 2 lub 3 lampy migowe niebieskie na dachu i 2 sygnały dźwiękowe 2-tonowe
Reflektor pogorzeliskowy 1 w stojaku z przodu kabiny
Radiotelefon typ 3001/UKF-FM
opis pochodzi z portalu http://yogi.bubu.w.interia.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
arkadiusz tasior
PostWysłany: Nie Kwi 23, 2006 8:43 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/frnlxnx7tark6f79.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5j93qv67sun2wqcb.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
arkadiusz tasior
PostWysłany: Pon Kwi 24, 2006 5:05 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

Pierwszym pojazdem był STAR 20 GM-8 typ n-71
http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=5199&mode=search
następnie jego pochodna wersja czyli STAR A 20 P GA-16 N-72 ,
drugi to samochód specjalny SBM 2200/8 Podwozie star 20
http://www.polskie-auta.pl/stara/star-sbm2200-rys.jpg, oczywiście i jest jego wersja pochodna czyli pojazd z autopompą zamiast motopompy SBA 2000/16,

W tym czasie (1957 r.) w Starachowicach wchodzi do produkcji samochód ciężarowy Star 21, w którym wprowadzono już nową pięciobiegową skrzynię przekładniową i nowa przekładnię główną. W celu szybszego uruchomienia nowych samochodów dla straży pożarnych opracowano wersje dwóch beczkowozów typu N-751 i N-761 z wykorzystaniem zespołów Stara 21. Produkcję seryjną tych pojazdów postanowiono uruchomić w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. U podstaw tej decyzji leżała potrzeba znacznego zwiększenia produkcji autobusów w Sanoku. Trwały tam wówczas przygotowania do uruchomienia autobusów San H 01. W samochodach Star 21 SBM 2000/8 i Star 21 SBA 2000/16 (opracowanych także w BKP Mot) zastosowano silniki typu S-42, podwozia przyjęto z pojazdów prototypowych, a w zmienionej konstrukcji nadwozia wykorzystano elementy seryjnej kabiny typu N-23. Użycie silnika S-42 osiągającego jedynie moc 62,5. Użycie silnika S-42 osiągnięto jedynie moc 62,5 kW przy 2800 obr/min spowodowało obniżenie właściwości trakcyjnych pojazdu. Prędkość maksymalna spadła do 70 km/h.
W układzie napędowym samochodu SBM 2000/8 wprowadzono dzielony wał napędowy z łożyskiem pośrednim, natomiast w typie SBA 2000/16 (N-761) ze względu na zastosowanie autopompy wał dzieliła skrzynka rozdzielcza. Przedział załogi został zmniejszony.
Standardowym wyposażeniem samochodu N-751 była przenośna motopompa typu M 800/E produkowana przez Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej. Do jej napędu służył dwucylindrowy silnik dwusuwowy typu S-15 wyposażony w rozrusznik elektryczny. Samochód typu N-761 wyposażono w autopompę typu A 1600 z dwustopniową wirową pompą typu P 30a. Nowe samochody pożarnicze zbudowane na bazie Star 21 miały wymiary i masy podobne do pojazdów prototypowych. Przy rozstawie osi 3850 mm ich długość wynosiła 6720 mm, a wysokość 2710 mm. Masę własną producent określał na 4990 kg a dopuszczalną masę całkowitą na 7850 kg. Produkcja tych samochodów ruszyła w 1958 roku. Do końca roku wykonano ich 174 sztuki.
Na przedłużonym podwoziu Stara powstał także projekt autodrabiny mechanicznej, oznaczonej symbolem SD-22. Trójprzęsłowa drabina o konstrukcji stalowej umożliwiała wejście na wysokość 22 m. Drabina mogła być używana po ustawieniu czterech podpór. Zastosowano prosty napęd mechaniczny wszystkich ruchów roboczych. Wydłużona kabina przeznaczona była do przewozu sześciu osób załogi (wraz z kierowcą). Samochody pożarnicze produkcji JZS otrzymały w roku 1960 symbol Star 25, gdyż ich podwozia zostały zmodernizowane przez FSC w Starachowicach.
Zastosowano mocniejszy silnik typu S-472, osiągający moc 69,8 kW przy 3000 obr/min. Wprowadzono nową pompę hamulcową o większym wydatku oraz ulepszono mechanizm wspomagający układ hamulcowy. Szereg zmian wprowadzono także w instalacji elektrycznej, (kierunkowskazy migowe i centralny napęd wycieraczek szyb). Bogate wyposażenie w sprzęt gaśniczy nadawało tym pojazdom charakter uniwersalnych jednostek wielozadaniowych. Dzięki mocniejszemu silnikowi wzrosła maksymalna prędkość tych pojazdów i wynosiła 80 km/h.
W 1960 roku w JZS wyprodukowano 200 egzemplarzy tych pojazdów a w 1965 roku 320. Samochody typu N-751 i N 761 produkowane były do 1966 roku.
Zastąpił je wówczas samochód gaśniczy Star 25 GSBAM 2000/8+8 typu 028 z nadwoziem N-762. Podwozie typu A 26 P dostarczała Starachowicka FSC. Pojazd przeznaczony był do przewozu sześcioosobowej sekcji gaśniczej, a wyposażono go w motopompę, autopompę i zbiornik wody. Napędzał go silnik typu S-474 osiągający moc 77,2 kW przy 3000 obr/min. Największą zmianą w układzie napędowym pojazdu było przeniesienie skrzyni przekładniowej do środkowej części podwozia i zastosowanie przystawki odbioru mocy przeznaczonej do napędu autopompy. Rozwiązanie to pozwoliło na rezygnację ze skrzynki rozdzielczej. Samochód otrzymał nowe dwusegmentowe nadwozie. Pierwszy segment tworzyła zmodernizowana dwuosobowa kabina kierowcy oznaczona symbolem N 20.1. Jej tylne okno połączone zostało elastyczną harmonijką z czteroosobowym przedziałem załogi mieszczącym się w drugim segmencie nadwozia. Za przedziałem załogi w schowku nad zwijadłami umieszczono przenośną motopompę typu M 8/8. W tylnej części nadwozia mieścił się zbiornik na wodę gaśniczą, o objętości 2000 dm3 a także zbiornik na środek pianotwórczy (o objętości 150 dm3). Autopompa typu A 8/8 wbudowana w tylną część podwozia odbierała napęd od przystawki skrzyni przekładniowych poprzez przegubowe wały napędowe i przekładnię łańcuchową. Autopompa mogła pracować również w czasie jazdy. Na przedniej części dachu zamocowane zostało działko wodno-pianowe zasilane z autopompy, a obok niego dwuprzęsłowa drabina o długości 10 m. Samochód był dodatkowo wyposażony w urządzenie szybkiego natarcia z wężem o długości 35 m, zakończonym prądownicą i połączonym z autopompą.
Przy zachowaniu rozstawu osi 3850 mm długość pojazdu wynosiła 6750 mm, a jego wysokość 2800 mm. Dopuszczalna masa całkowita wzrosła prawie o 800 kg i wynosiła 8610 kg. Produkcja tych samochodów w latach 1966-1967 utrzymywała się na poziomie 360 - 370 sztuk rocznie.
http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=8259 STAR A 25P GBAM 2/8+8 , były jescze następujące pojazdy pożarnicze min
-Samochód śniegowy GSN-900 na podwoziu samochodu STAR A 25 L
-Ciężki samochód śniegowy GCSN-1800 na podwoziu ŻUBR A-80
-Ciężki gaśniczy GCBA na podwoziu ŻUBR-a
------------
Wkrótce dalsze opracowania i ciąg dalszy rozwoju konstrukcji dla pożarnictwa
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
arkadiusz tasior
PostWysłany: Sob Maj 20, 2006 12:04 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

Jelcz 015

Samochód ratowniczo gaśniczy JELCZ P 442 DS 4X4 stanowi zmodernizowany samochód w oparciu o pojazdy typu JELCZ 010 I 014 .silnik pojazdu wysokoprężny typu IVECO EO681A CURSOR 6 cylindrowy doładowany o mocy 352 km.kabina załogi jednomodułowa odchylana hydraulicznie 6 osobowa 4 drzwiowa z dodatkową szafką i parapetem górnym oddzielajacym przedział załogi w oparciach siedzień załogi są stelaże aparatów oddechowych.dach kabiny w postaci podestu roboczego z wykladziną antypoślizgową. autopompa ŚFUP A32/10 -A4-/29 ponadto pojazd posiada maszt oświetleniowy o wysokości 4,5 metra .agregat prądotwórczy
zbiornik wody 4000 litrów wykonany z PWS i umieszczony nad tylnią osią podwozia autopompa pojazdu dwuzakresowa o wydajności 3200 litrów wody na minutę.układ wodno-pianowy z dozownikem srodka pianotwórczego w zakresie stężeń 3 i 6 % .urządzenie szybkiego natarcia z linią wysokociśnieniową o długości węża 60 metrów.działko wodno pianowe stacjonarne umieszczone na dachu w tylnej części nadwozia o wydajności 2400 litrów na minutę.2 nasady ssawne.4 nasady tłoczne 2 nasady do napełniana z hydrantu 1 nasada do poboru srodka pianotwórczego .pojazd opracowany wedłig procedur i zarządzeń ISO 9001 I ISO 14001
http://www.strazacy.pl/forum/album_page.htm?pic_id=2891
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
rallyfan
PostWysłany: Pon Maj 29, 2006 5:48 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 21 Kwi 2006
Posty: 401
Ostrzeżenia: 0/3

Dzisiaj przegladając allegro natrafiłem na link do świetnej wg mnie strony o samochodach strażackich , nie jest ona zbytnio obszerna ale niektóre materiały zobaczylem po raz pierwszy Razz Chyba linka tu nie bylo bo na szybko przeglądlem tematy , jesli było to przepraszam

http://www.geocities.com/ergie123/
----------------
moderator- Dziekuję za link, druga sprawa to proszę o piodsanie postów z uwzględnieniem ortografi
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
arkadiusz tasior
PostWysłany: Sob Lip 22, 2006 7:11 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

w POLSCE już od wielu lat potrzebowano samochodu specjalnego pożąrniczego . ktory bylby przystosowany do pożarow w lasach
Samochod gaśniczy GBAM 2,3/16 + 8, zabudowany na starze 266
nadwozie pojkazdu składa się z trzech części
w połowie szerokokośći nadwozia była ścianka działowa rodzielająća na kabinę zalogi i schowek na MOTOPOMPĘ,, druga częśc stanowi zbiornik na wodę, w tylniej częsni pojazdsu umiesczono autopompę a ramaturą i częśc wyposazenia.Przed kabiną kierowcy jest rurowy stelaż , ktory chroni podwozie i kabinę w czasie działań w lasach.Zbuornik na wode gaśniczą jest 2-komorowy z blachy aluminiowej , zamocowany do podwozia o pojemnosći 2370 litrów wody oraz 230 litrów środka pianotworczego
Autopompa posiadała mięszacz pianowy typu DSP 16/8 i z opcją ręcznego nastawienia ilosći zasysanego środka pianotwórczego
co za tym idzie, na wyposażeniu pojazdu było działko wodno- pianowe zamocowane na podeście nadwozia w gornej częsci,wydajność działka wynosi 16 000 L/min, zasięg rzutu wody wynosi 50 metrów a dla piany gaśniczej 42,6 metraDodatkowo STAR GBAM posiada dwa wysokociśnieniowe zwijadała szybkiego natarcia z wężem wykonanym z gumy o średnicy 25 cm, reflektor pogorzeliskowy oraz wciągarkę bebnową z reduktorem dwustopniowym o max, sile uciągu 60 KN i dlugośći liony 50 metrów
opis-Arkadiusz Tasior


Ostatnio zmieniony przez arkadiusz tasior dnia Sob Lip 22, 2006 10:27 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Zielony
PostWysłany: Sob Lip 22, 2006 9:36 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 287
Skąd: Puławy Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: MPK a czasami PKS

Oznaczenie 001 posiadało nadwozie ratowonictwa technicznego, na podwoziu Jelcz P 422. Był SCRt, z żurawiem w tylnej części.
Poniżej link do 001.
http://www.ratownictwo.org.pl/details.php?image_id=7276
Natomiast pojazd skonstruowany do gaszenia pożarów lasów to Jelcz 007, bazujący na Starze 266.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
arkadiusz tasior
PostWysłany: Sob Lip 22, 2006 10:34 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

takie dane na temat tego pojazdu o trzymalem z pewnego żródla. i w dowodzie rejestracyjnym widniało tak
Marka pojazdu-Jelcz
TYP- 001
typ podwozia-STAR 266
wiem że JELCZ 001 był pojazdem ratownictwa technicznego i nie mam się zamiaru spierać z ZIELONYM , ale sprawdziłem dla pewnośći kilkanaście żródel mówiacych o JELCZU 001- dokładne oznaczenie w produkcji JZS Jelcz -Laskowice pojazd ratownictwa technicznego miał symbol RTT- 001
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
arkadiusz tasior
PostWysłany: Sob Wrz 16, 2006 9:35 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY




http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4a2b1b3ad46be18d.html]http://www.km-forum.com.pl/galeria/details.php?image_id=3449
http://www.km-forum.com.pl/galeria/details.php?image_id=3448&mode=search
http://www.km-forum.com.pl/galeria/search.php?search_user=Arek+tasior
Wszystkie fotografie są mojego autorstwa, prosze o opinie co do zdjęc, dziękuję
PS- Niektóre zdjęcia musiałem usunąc z mojej galeri. także niedługo wstawię inne moim zdaniem lepsze zdjęcia,Pozdrawiam i jescze raz prosze was co byście chcieli widzieć w moich zdjęciach, ktore dodaję
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
70s&80s
PostWysłany: Pon Paź 02, 2006 11:13 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 28 Wrz 2006
Posty: 99
Skąd: Rawa Mazowiecka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Star 29 -1976, WFM M-52 Osa - 1964

Panowie
Wezmy poprawke na to, ze w dowodach rejestracyjnych bardzo czesto sa wpisywane nieziemskie glupoty. Jak wynika z opisu Arka Tasiora spornym pojazdem jest Jelcz 007. Jelcz 001 o ktorym Arek wspomina to oznaczenie fabryczne samochodu GBA 2/16 na podwoziu Star 21 produkowanego pod koniec lat 50-tych w JZS
_________________
http://www.prl998.pl/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG Tlen
arkadiusz tasior
PostWysłany: Nie Paź 08, 2006 8:16 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 372
Skąd: ŚLĄSK Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: STAR 244 POŻARNICZY

Początki produkcji samochodów pożarniczych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu k/Oławy sięgają końca lat pięćdziesiątych. Produkowane dotychczas w Polsce pojazdy pożarnicze oparte były na podwoziu Stara 20. Ponieważ były to podwozia o niskiej nośności oraz małym rozstawie osi co powodowało wyraźne kołysanie wzdłużne oraz ograniczało możliwości zabudowy - powodowało, że samochody te nie spełniały wymagań strażaków. Wówczas zrodziła się potrzeba opracowania nowej konstrukcji w której wyeliminowano wspomniane wady. W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie opracowano nowy samochód strażacki na podwoziu Star 21P (Od 1960 roku zmodyfikowane podwozie Star 25P). Produkcją tego pojazdu wdrożono w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w 1958 roku. Były to samochody typu N761-SBA2000/16 (wyposażone w autopompę) oraz N761-SBM2000/8 (wyposażone w motopompę). Następcą tych samochodow był Jelcz 028 (N762) wykonany na podwoziu Star A26P który do produkcji wszedł w 1966 roku. Trzy lata później do produkcji wdrożona została konstrukcja będąca jego wersją rozwojową a oznaczona jako Jelcz 003. Produkcja tego modelu zakończona została pod koniec lat siedemdziesiątych. Rozwój miast oraz przemysłu przyczynił się do zwiększenia zagrożenia pożarowego do przeciwstawienia się którego potrzebe były nowsze i wydajniejsze środki również w postaci samochodów pożarniczych. Dlatego z początkiem lat siedemdziesiątych zdecydowano o przystąpieniu do prac nad nowymi samochodami gaśniczymi. W założeniach miały to być dwa pojazdy: średni samochód gaśniczy - uterenowiony i ciężki samochód gaśniczy. Pierwszy z nich powstał w BKMot. W Łodzi (podwozie 4x4 - Star P244L) i w Biurze Konstrukcyjnym JZS w Jelczu (Nadwozie i armatura pożarnicza). Produkcję seryjną tego pojazdu rozpoczęto pod koniec 1975 roku i oznaczono jako Jelcz 005 - GBA-2,5/16. Potocznie samochód ten nazywany "TARKĄ" produkowany był (od roku 1979 jako zmodernizowana wersja Jelcz 005M) do końca lat dziewięćdziesiątych. Drugim pojazdem opracowanym niejako równolegle z Jelczem 005 był ciężki samochód gaśniczy. Założenia do tego pojazdu powstały w 1971 roku przy współpracy Komendy Głównej Straży Pożarnej z konstruktorami JZS. Samochód ten skonstruowany był na podwoziu Jelcz 315M i oznaczony jako Jelcz 004 - GCBA-6/32. Zgodnie z założeniami samochód ten miał zbiornik wody o pojemności 6000 dm3, zbiornik środka pianotwórczego - 600 dm3, autopompę o wydajności 3200 dm3/min przy ciśnieniu 80 Mpa i dwa umieszczone na dachu działka wodno pianowe o wydajności 1600 dm3/min. Wykonano trzy prototypy które poddane zostały próbom. Ostatecznie zrezygnowano z importu z Czechosłowacji autopompy, mieszacza pianowego, zaworu klapowego oraz działek wodno-pianowych. Zastosowano opracowaną pod potrzeby tego pojazdu autopompę A 32/8 produkowaną w ŚFUP Świdnica. Zawór klapowy zastąpiono przepustnicę zaoporową z Bielskiej "BEFAMY". W miejsce dwóch działek wodno-pianowych o wydajności 1600 dm3/min. zastosowano jedno firmy Rosenbauer o wydajności 2400 dm3/min. Mieszacz pianowy również pochodził z firmy Rosenbauer. Serię próbną tych pojazdów wykonano w 1974 roku. Na podstawie obserwacji użytkowanych w kraju pojazdów inżynierowie z JZS i OBR-OP w Józefowie stopniowo starano się usuwać niektóre usterki (m.in. w ŚFUP poprawiono uszczelnienia autopompy, w JZS wzmocniono konstrukcję zbiornika środka pianotwórczego. W 1979 roku Jelcz 004 zastąpiony został zmodernizowaną wersją - Jelcz 004M. Modyfikacji poddany został m.in. eżektorowy układ zasysania autopompy, układ sterowania przepustnicy zaporowej (wprowadzenie dublującego - ręcznego - sterowania jej). Ponadto w układzie wodno-pianowym zastosowano bardziej niezawodne zawory kulowe a także przesunięto działko wodno-pianowe do przodu (zmniejszyło to jego "martwy kąt"). Jednak pomimo dokonywania wielu zmian konstrukcyjnych Jelcze 004 i 004M (określane również jako "jelonki") do końca produkcji posiadały swoje wady: zacinające się brezentowe rolety schowków i pulpitu autopompy, przecieki środka pianotwórczego do zbiornika wody, wycieki na połączeniach rurowych armatury wodno-pianowej oraz podstawową wadę powstała już na etapie założeń - kabinę. W Jelczu 004 i 004M zastosowano kabinę seryjnie produkowanych samochodów ciężarowych. Kabina posiadała tylko dwoje drzwi, była ciasna i musiała pomieścić czteroosobową załogę (razem z kierowcą). Większą część kabiny zajmowała osłona (tunel) silnika a strażacy siedzący z tyłu mieli do dyspozycji jedynie dwie małe ciasne ławeczki. Pomimo tych wad "jelonki" były produkowane do 1991 roku, a produkcję ich zaniechano z chwilą zakończenia produkcji podwozi Jelcz 325. Pomimo, że sporo czasu minęło od momentu zakończenia produkcji powszechnie są one jeszcze stosowane przez niektóre jednostki PSP i OSP w wersji oryginalnej i przerabianej, eliminując jednocześnie niektóre z ich wad.
Tekst powstał dzięki opracowaniu Inżyniera Tomasza Laseckiego
_________________
Star 244 GBA 2,5/16 to jest to
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Dziwny Mag
PostWysłany: Pon Paź 09, 2006 2:58 am  Odpowiedz z cytatem
Moderator


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 1737
Skąd: Ostrów Wlkp Ostrzeżenia: 0/3

Parę zdjeć róznych "strazaków" Zdjęcia mojego autorstwa. W razie chęci wykorzystania ich gdizekolwiek indziej, prosż ezapytać o zgodę Smile

OSP Milówka - jako pojazd historyczny - "maskotka"


A tutaj Muzeum Pożarnictwa Alwerinia:

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Marcin522T
PostWysłany: Pon Paź 09, 2006 3:52 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 09 Kwi 2006
Posty: 564
Skąd: Poręba (Śląskie) Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: brak

Co to za Star na 2 - gim zdjęciu danym przez eMO??
_________________
Było, ni ma...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG
70s&80s
PostWysłany: Pon Paź 09, 2006 4:08 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 28 Wrz 2006
Posty: 99
Skąd: Rawa Mazowiecka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Star 29 -1976, WFM M-52 Osa - 1964

Jest to samochód pożarniczy Star 20 GM-8 z nadwoziem N-71 produkowany przez Sanocka Fabryke Wagonow w latach 1952-1957
_________________
http://www.prl998.pl/
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG Tlen
Robert Świder
PostWysłany: Pon Paź 09, 2006 4:44 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 1248
Skąd: Kołobrzeg Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522 W / 1985, Nysa 522 S / 1981, Nysa 501 T / 1965, Citroen BX / 1987

Marcin-taka IFA drabina to w kołobrzegu do tej pory jeżdzi. Połatana, pocudowana ale w straży dalej służy... Zrobię przy okazji jakieś jej foto...
_________________
Nyso-mani wszystkich krajów - łączcie się !!!!!!!!!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 15
Idź do strony 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Pojazdy specjalne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl