Autor Wiadomość
<  RóZNICE MIEDZY PIERWSZYMI MODELAMI WARSZAWY
sawa
PostWysłany: Wto Gru 05, 2006 10:29 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 473
Skąd: Mazowsze Ostrzeżenia: 0/3

Witam serdecznie. Przesledziłem całe forum, wiele stron internetowych a także troszkę literatury traktującej o starej motoryzacji. Nigdzie nie znalazłem dokładnego wyszczególnienia różnic pomiędzy modelami Warszaw z początków produkcji. Myślę, że taki porównanie modeli Garbatej byłoby bardzo pomocne dla początkujących restauratorów. Wiem, że M20 rózni się od Warszawy produkowanej od 1957 roku atrapą chłodnicy, kierunkowskazami, światłami, rakietą na masce, popielniczką umiejscowioną na podszybiu... Czy znajdzie się ktoś kto upożadkuje te wiadomości i przedstawi liste zmian dokonywanych w kolejnych modelach? Bardzo proszę o pomoc doświadczonych kolegów. Zakupiłem samochód któryw dowodzie ma wpisany rok produkcji 1959 ale jest szereg róznic między jego wyglądem a tym co widzę na fotografiach w internecie. W niedziele byłem w Pałącu Kultury i Nauki gdzie prezentowana jest wystawa pt: 55 lat FSO Tam jednak też odniosłęm wrażenie, że Garbata jest "kombinowana" Z góry dziękuje za odpowiedż. Niebawem zamieszcze fotografie mojej babci.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Dziwny Mag
PostWysłany: Wto Gru 05, 2006 11:25 pm  Odpowiedz z cytatem
Moderator


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 1737
Skąd: Ostrów Wlkp Ostrzeżenia: 0/3

To ja proponuję, żebyśmy wpisywali tu swoje informacje - ale tylko te pewne - na co najmniej 99%, i jak się uzbieraja, to usystematyzujemy je.
Ta w PKiN to jest poskładana z zcego tam się dało Wink

Co do zdjeć autek - żeby ustalic, jakie było wyposażenie i kiedy, można posługiwać się TYLKO I WYŁĄCZNIE zdjęciami z epoki - gdyż prawie każda odrestaurowana Warszawa ma jakies smaczki z nowszych modeli. Czasem po prostu z konieczności - np tylko taka cześć (nowszego typu zamiennik) była dostępna w handlu. Lub na skutek przepisów wszyscy masowo cos wymieniali dorabiali. Skutkiem zmian w kodeksie drogowym jest obecnie to, że praktycznie wsyztskie Fiaty 125p mają obecnie zamontowane jakieś pasy bezpieczeństwa(?) (mimo, ze fabrycznie montowano je od połowy lat 70. dopiero), a Warszawy i Syrenki pomarańczowe klosze kierunkowskazów (do końca lat 60. miały białe, później długo żółte, a intensywny pomarańcz to dopiero klosze produkcji z końca lat 70.).

Przy ustalaniu wyposażenia autka najlepiej oprzeć się na katalogach cześci i instrukcjach obsługi + zdjecia z prasy motoryzacyjnej danego okresu. To jest ideał Smile - możliwy do zrealizowania.

Przechodząc do róznic we wczesnych M20 To, co wymieniłeś +
w starszych egzempolarzach:
- jeden bezpiecznik na cała instalacje, wielokrotny
-później skrzynka na 3 bezpieczniki topikowe
- przetłoczenie "dodatkowe" na podszybiu
- trójdzielna obudowa mostu napędowego
- kierownica trójramienna
- elementy ozdobne NIKLOWANE (nikiel jako ostatnia warstwa, bez chromu)
... pisać dalej, co kto wie Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Bryan
PostWysłany: Sro Gru 06, 2006 8:46 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Cze 2005
Posty: 153
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: MADE IN PRL

można dorzucić jeszcze cylinderki hamulcowe w M20 były zupełnie inne niż w późniejszych warszawach, silnik napędzany gaźnikiem K22. później pojawił sie G35 "podobno" stosowano Nadbiegł włączany elektrycznie jak z tym było niewioem, na żywo nigdy niewidziałem,ale katalog części go obejmuje. Bumerang na masce odlewany z ładnym napisem fso,później do końca produkcji były już tylko tłoczone. Kołpaki z poziomym napisem FSO, napisy Warszawa na tłoczonej blaszce z boku maski, niebyło oznaczeń FSO ino "M20" , ponad to na zaślepce radia w pierwszych egzemplarzach były napisy po rosyjsku, no i plakietka "Licencja ZSRR" na schowku../
Coś jeszcze było??
_________________
FSO Warszawa 223 '1969 RIP
FSO Warszawa 201 '1963
WFM M52 Osa '1965

www.RetroKlimaty.pl

www.ReklamaNaKolach.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG Tlen
Dziwny Mag
PostWysłany: Czw Gru 07, 2006 12:23 am  Odpowiedz z cytatem
Moderator


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 1737
Skąd: Ostrów Wlkp Ostrzeżenia: 0/3

Kazio - słuszna uwaga.
Proponuje posługiwać się określeniami:
1) ("stara" / "klasyczna") M20 - Warszawy z lat 1951-56 (własciwie 57 - do wprowadzenia m57)
2) m57 (model 57) - czyli 1957-60
3) model 201 - od 1960 roku (a "w pamięci" mieć, że od 1962 ta sama Warszawa z silnikiem S21 oznaczana była jako 202).

Ponieważ wiele zmian wprowadzanych było w toku produkcji danego modelu, podawajmy - jak to juz zaczął Kazio - numer podwozia, od którego wprowadzono zmianę i / lub czas jej wprowadzenia.

Bryan - tezę o zupełnie innych cylinderkach hamulcowych na obecna chwile uważam za mocno dyskusyjną... Jeśłi mówimy o pierwszej partii M20 zmontowanych w całosci z części pobiedowskich (tylko znaczek inny Wink ) to ok - ale dalsze uważam, że wymagają sprawdzenia...

Zmiany, które mi się przypomniały:
- od 1960 (od modelu 201) - zmiana hamulców pzredniej osi - zamiast jednego cylinderka (jak z tyłu) dwa cyliderki i współbieżny układ szczęk hamulcowych.
- M20 - nie wiem, jak długo - miały spód siedziska tylnej kanapy zbudowany z pełnych desek.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
syreniarz1992
PostWysłany: Pią Sty 12, 2007 9:52 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Kwi 2005
Posty: 1426
Skąd: o Nowej to Hucie piosenka... Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Rzóg,sareny, wułezka i inne parchate.

słuchajcie, a jak było z wajchą biegów? Najpierw były w podłodze, później w keirze i później w podłodze?
_________________
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG Tlen
-224-68
PostWysłany: Pią Sty 12, 2007 10:01 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 321
Skąd: Poznań Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 201 '60, 224 '68, 223K '69, 204P '67, 126p '87

Fabrycznie na samym początku (może kilkanasćie-klikadziesiąt sztuk) Wawki miały biegi w podłodze a potem ZAWSZE do samego końca produkcji pod kierownicą,inna sprawa, że ludzie często to niestety sami zmieniali na biegi w podłodze.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
syreniarz1992
PostWysłany: Pią Sty 12, 2007 10:05 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Kwi 2005
Posty: 1426
Skąd: o Nowej to Hucie piosenka... Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Rzóg,sareny, wułezka i inne parchate.

dzięki, dręczyło mnie to Wink
_________________
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG Tlen
Kumpelek
PostWysłany: Pią Sty 12, 2007 10:26 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 09 Cze 2005
Posty: 1381
Skąd: Częstochowa Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Dwusuwowy

-224-68 napisał:
Fabrycznie na samym początku (może kilkanasćie-klikadziesiąt sztuk) Wawki miały biegi w podłodze a potem ZAWSZE do samego końca produkcji pod kierownicą,inna sprawa, że ludzie często to niestety sami zmieniali na biegi w podłodze.



a co Ty na to jak powiem Ci że słyszałem/czytałem, ze ponoc mieli kryzys i robili wajhy w podłodze ponownie? Cool
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
-224-68
PostWysłany: Pią Sty 12, 2007 10:41 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 321
Skąd: Poznań Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 201 '60, 224 '68, 223K '69, 204P '67, 126p '87

Co do tych ilości tych aut to rzuciłem luźno -wiem,że Wawka(auto Cosma z Łodzi) z numerem ok.60 ma je w kierownicy a gdy pytałem o to właściciela to mówił,że miała tak fabrycznie(auto od nowości w jednej rodzinie).

Z kolei pierwsze słyszę jakoby później zdarzały się później biegi w podłodze. Question
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
-224-68
PostWysłany: Pią Sty 12, 2007 10:58 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 321
Skąd: Poznań Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: 201 '60, 224 '68, 223K '69, 204P '67, 126p '87

Tak jak pisałem wyżej - nie byłem tego pewny ,dlatego użyłem słowa "może" , po prostu głośno myślałem i nie chciałem tego napisać w formie takiej ,żeby ktoś to odebrał jako informację chociażby w iluś tam procentach pewną.Może faktycznie źle sformułowałem zdanie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
mario d
PostWysłany: Sob Sty 13, 2007 12:08 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 238
Skąd: wojkowice Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 223 -Klementyna V6

panowie a ostatnie modele warszaw z rocznika 1973 roku mialy juz korektor hamowania i amortyzatory z tylu teleskopowe oraz skrzynie 4 biegowa z lewarkiem w podlodze.osobiscie wymienialem skrzynie biegów w takiej wawce na 3 biegową bo wawa pojechala do niemiec a sypla sie 4 .pozdrawiam
_________________
Warszawa 223 V6 1970r
Warszawa M20 1957r
Ford Scorpio mk2 2.3 16V 1997r
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Dziwny Mag
PostWysłany: Sob Sty 13, 2007 1:40 am  Odpowiedz z cytatem
Moderator


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 1737
Skąd: Ostrów Wlkp Ostrzeżenia: 0/3

A Zieliński - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960 (str. 39): "(...) W 1953 roku uruchomiono linie produkcyjne silnika oraz wydział tłoczni. Z roku na rok wzrastała liczba wykonywanych pojazdów. Rozpoczęto także proces stopniowej modernizacji Warszawy. W pierwszym okresie zmiany konstrukcyjne były wprowadzane przez licencjodawcę. Przede wszystkim zmieniono sterowanie zmianą biegów oraz zastosowano nowy tylny most z dwudzielną pochwą (1955). Warszawa M20 w pierwszej postaci była produkowana do 1957 roku."
I dalej, w danych technicznych: "Dźwignia zmiany biegów umieszczona obok fotela kierowcy" (str.40).

Co prawda z powyższego fragmentu jednoznacznie wynika tylko fakt, że obudowę tylnego mostu zmieniono w 1955 roku, zaś konstrukcja zdania nie pozwala stwierdzić jednoznacznie, że sterowanie biegami zmieniono w tym samym czasie. Mogło się to zdarzyć wcześniej.

Mam też - poszukam, zamieszczę - plany modelarskie Warszawy M20 opracowane przez Sławomira Drążkiewicza ok 1980r., opublikowane w miesięczniku LOK "Modelarz". Są tam rysunki skrzyni biegów ze sterowaniem w podłodze... Fakt, że nie wiadomo, na jakich materiałach autor bazował... Więc sprawa częściowo pozostaje otwarta.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Mikry
PostWysłany: Sob Sty 13, 2007 1:45 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7608
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

Znaczyłoby to, że Cosmowa Babka uległa całkowitej przemianie podczas remontu w 1957 w zakładach w Poznaniu Exclamation
_________________
Jestem koneserem, czy jakoś tak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Dziwny Mag
PostWysłany: Sob Sty 13, 2007 1:54 am  Odpowiedz z cytatem
Moderator


Dołączył: 21 Maj 2005
Posty: 1737
Skąd: Ostrów Wlkp Ostrzeżenia: 0/3

Mikry napisał:
Znaczyłoby to, że Cosmowa Babka uległa całkowitej przemianie podczas remontu w 1957 w zakładach w Poznaniu Exclamation

Ano:)
WZM 5 (Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Nr 5) podczas remontów jeśli był już nowy, zmodyfikowany model danego samochodu (w tym przypadku Warszawy) remontowane egzemplarze doprowadzały do jego (tego nowego modelu) standardu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Mikry
PostWysłany: Sob Sty 13, 2007 2:24 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7608
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

eMO 1966 napisał:
(...) remontowane egzemplarze doprowadzały do jego (tego nowego modelu) standardu.
Czasami "na szybko" bo ponoć pod blachą nad atrapą '57 Cosmo znalazł od wewnętrznej strony szczebelki do pobiedowej atrapy.
_________________
Jestem koneserem, czy jakoś tak.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 3
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Warszawa

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl