Autor Wiadomość
<  PZInż 713 - Star 20
MARKHEIM
PostWysłany: Nie Lis 27, 2005 8:20 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Maj 2005
Posty: 163
Skąd: Milówka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 204, Warszawa 223 Kombi, Warszawa M-20, Warszawa 202 Pick-Up

Jak wiadomo, Star 20 był zaprojektowany z wykorzystaniem ocalałej dokumentacji samochodu ciężarowego PZInż 703, którego prototypy (100 szt. czyli tzw seria informacyjna) zostały wykonane w 1938 roku, a do seryjnej produkcji miał trafić na początku 1940 roku.
Tak się zastanawiam, ile tak naprawdę wspólnego miał Star ze swoim pierwowzorem z PZInża.
_________________
FSO Auto Klub - to brzmi dumnie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
MARKHEIM
PostWysłany: Nie Lis 27, 2005 8:55 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Maj 2005
Posty: 163
Skąd: Milówka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 204, Warszawa 223 Kombi, Warszawa M-20, Warszawa 202 Pick-Up

Aby nie było nieporozumień, poniżej zamieszczam fotki PZInża 703.
Zastanawia mnie fakt, dlaczego w jednych publikacjach jest on podpisywany jako PZInż 703, a w drugich 713?? Dlatego też w temacie napisałem 713, a w postach 703 Very Happy
A oto te fotki:



_________________
FSO Auto Klub - to brzmi dumnie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
Ursus
PostWysłany: Wto Mar 14, 2006 6:11 pm  Odpowiedz z cytatem
Przodownik FPM


Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 715
Skąd: Oborniki Śląskie Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Zetor 25 1948r., Zetor 25K 1958r., Ursus C-325 1962r.

Ja słyszałem, że dokumentacja została zniszczona, ale odtworzył ją twórca projektu inż. Mieczysław Dębicki. Jeśli chodzi o nazwę to ja słyszałem wersje PZInż 713.
Trochę informacji widziałem na tej stronie, jednak w języku angielskim:
http://www.autohistories.com/index2.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG
jacor
PostWysłany: Sro Mar 15, 2006 12:18 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Cze 2005
Posty: 215
Skąd: Kobyłka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Ryś MR1B, Żak MR2, Komary:2320, 2330, 2350, 2351, 2361, Romet Pegaz 710, Motoynka Pony 301, WSK M06B1. Iż Planeta

W sprawie oznaczeń moge powiedziec narazie tylko tyle że przedstawione przez ciebie zdiecia ukazuja model PZInż 713. PZInż 703 posiadał zupełnie inna "klasyczna kabinę kierowcy"9 szoferka za silnikiem). W tej grupie samochodów i iw oparciu o ich konstrukcje skonstruowano także autobus dla 30 osób o oznaczeniu PZInż 723. Wszystkie odmiany samochodów i autobus miałey takze odmiane silnika przystosowana do napedu na gaz generatorowy. Co ten samochód miał wspólnego z starem 20? - nie mam pojecia. Napewno pomysł na kabine był brany z PZInż. Co wiecej???
_________________
www.jacomoto.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Ursus
PostWysłany: Sro Mar 15, 2006 4:03 pm  Odpowiedz z cytatem
Przodownik FPM


Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 715
Skąd: Oborniki Śląskie Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Zetor 25 1948r., Zetor 25K 1958r., Ursus C-325 1962r.

Nawet nie wiedziałem, że było tyle odmian. Może posiadasz jakieś zdjęcia??
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG
MARKHEIM
PostWysłany: Sro Mar 15, 2006 8:45 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Maj 2005
Posty: 163
Skąd: Milówka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 204, Warszawa 223 Kombi, Warszawa M-20, Warszawa 202 Pick-Up

jacor napisał:
W sprawie oznaczeń moge powiedziec narazie tylko tyle że przedstawione przez ciebie zdiecia ukazuja model PZInż 713. PZInż 703 posiadał zupełnie inna "klasyczna kabinę kierowcy"9 szoferka za silnikiem). W tej grupie samochodów i iw oparciu o ich konstrukcje skonstruowano także autobus dla 30 osób o oznaczeniu PZInż 723. Wszystkie odmiany samochodów i autobus miałey takze odmiane silnika przystosowana do napedu na gaz generatorowy. Co ten samochód miał wspólnego z starem 20? - nie mam pojecia. Napewno pomysł na kabine był brany z PZInż. Co wiecej???

Wiem że był jeszcze z klasyczną kabiną kierowcy, lecz zawsze oba te samochody są podpisywane jako model 703 lub 713. Pytanie tylko które oznaczenie oznacza tego powyżej. Bo mam nawet zdjęcie, na którym ten u góry posiada z przodu mały "nosek", lecz kabina i reszta są takie same. Coś takiego, jak miały autobusy Chaussone.
Star 20 był całkowicie polską konstrukcją. Produkcję rozpoczęto w 1949 roku. Jakoś wydaje mi się to dziwne, aby w cztery lata, i to w dodatku po ciężkiej wojnie, zaprojektowano od podstaw i uruchomiono produkcję samochodu, mając jeszcze do tego bardzo słabe zaplecze konstruktorskie. Podejrzewam, że samochód PZInż 713 był produkowany po wojnie pod nazwą Star 20. No bo po co mieli konstruować od podstaw samochód, skoro mieli gotowy przedwojenny projekt, i to jeszcze bardzo nowatorski pod względem konstrukcyjnym jak również stylizacyjnym.
_________________
FSO Auto Klub - to brzmi dumnie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
jacor
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 1:10 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Cze 2005
Posty: 215
Skąd: Kobyłka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Ryś MR1B, Żak MR2, Komary:2320, 2330, 2350, 2351, 2361, Romet Pegaz 710, Motoynka Pony 301, WSK M06B1. Iż Planeta

Tego powyżej oznaczano jako 713( przeca to napisałem) 703 to z klasyczna kabina.-zdiecia umieszczę jak zeskanuję. Nie jestem pewien na 100% ale moje wywody opieram na dosyc dobrej książce (aczkolwiek są w niej błedy oraz niedopowiedzenia) Pojazdy Wojska Polskiego 1939
_________________
www.jacomoto.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Mikry
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 1:23 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7557
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

MARKHEIM napisał:
(...) Podejrzewam, że samochód PZInż 713 był produkowany po wojnie pod nazwą Star 20. No bo po co mieli konstruować od podstaw samochód, skoro mieli gotowy przedwojenny projekt, i to jeszcze bardzo nowatorski pod względem konstrukcyjnym jak również stylizacyjnym.
Sęk w tym, że chyba żaden projekt się nie uchował. Szczegóły zawarte są w artykule o Starze 20, w którymś z "Automobilistów". Sprawa zaś wyglądała tak, że przy konstruowaniu Stara 20 pracowali częściowo ci ludzie, którzy tworzyli ciężarowego PZInża i odtwarzali wszystko "z głowy".
Co do czasu opracowania Stara - ciężarówka z tamtych lat nie była zbyt zaawansowanym pojazdem - całe nadwozie (kabina + standardowa zabudowa) to w zasadzie deski odpowiednio obite nieskomplikowanie ukształtowaną blachą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
MARKHEIM
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 10:35 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Maj 2005
Posty: 163
Skąd: Milówka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 204, Warszawa 223 Kombi, Warszawa M-20, Warszawa 202 Pick-Up

Mikry napisał:
...Co do czasu opracowania Stara - ciężarówka z tamtych lat nie była zbyt zaawansowanym pojazdem - całe nadwozie (kabina + standardowa zabudowa) to w zasadzie deski odpowiednio obite nieskomplikowanie ukształtowaną blachą.

Ale weź pod uwagę chociażby to, jakim nowatorskim rozwiązaniem była np kabina kierowcy typu wagonowego.
Poniżej fotka PZInża 703, o którym wspominał Jacor:

A tu fotka jego silnika:

Czyli ustalamy tak: ten powyżej, z klasyczną kabiną to model 703, a ten co wygląda jak Star 20 to model 713 Smile
Znalazłem jeszcze taką ciekawostkę, że na bazie PZInża 713 został zbudowany autobus oznaczony jako PZInż 723. Może to odpowiednik powojennego Stara 52 ?? Jak ktoś znajdzie jego zdjęcia to niech je wrzuci na forum.
_________________
FSO Auto Klub - to brzmi dumnie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
Mikry
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 11:24 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7557
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

MARKHEIM napisał:

Ale weź pod uwagę chociażby to, jakim nowatorskim rozwiązaniem była np kabina kierowcy typu wagonowego (...)
Jakim nowatorskim? Wystarczyło przenieść kierowcę nad silnik. Przed wojną jeżdziło już sporo takich ciężarówek. Jeśli Uważasz, że nie było łatwo przenieść mechanizmów zza silnika - przed, to wystarczyło, że konstruktorzy zobaczyli jak rozwiązano to choćby w pounrowskim Chewrolecie Canada.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
jacor
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 12:02 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 23 Cze 2005
Posty: 215
Skąd: Kobyłka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Ryś MR1B, Żak MR2, Komary:2320, 2330, 2350, 2351, 2361, Romet Pegaz 710, Motoynka Pony 301, WSK M06B1. Iż Planeta

Markheim czytaj lepiej posty:) O autobusie też napisałem:). Chyba posiedze i poskanuje wszystkie moje informacje:)- ale nie mam czasu iwec to potrwa troche:(. Dodam jeszccze ze oprócz wersji z silnikiem gaźnikowym, oraz na gaz generatorowy były prawdopodobnie silniki diesla.
_________________
www.jacomoto.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Zielony
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 5:37 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 287
Skąd: Puławy Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: MPK a czasami PKS

Kabina wagonowa była na pewno bardzo nowoczesnym rozwiązaniem.
Było to pewne utrudnienie.
Warto zobaczyć do kiedy producenci zachodni, oferowali pojazdy z klasycznymi kabinami.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
MARKHEIM
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 8:17 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Maj 2005
Posty: 163
Skąd: Milówka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 204, Warszawa 223 Kombi, Warszawa M-20, Warszawa 202 Pick-Up

jacor napisał:
Markheim czytaj lepiej posty:) O autobusie też napisałem:)...

Faktycznie, nie zauważyłem Very Happy
Znalażłem dane techniczne PZInża 703 i 713. Oto one:
PZInż 703 (w nawiasie wersja z silnikiem wysokoprężnym):
- Nadwozie ciężarowe, stalowa kabina kierowcy i drewniana skrzynia ładunkowa, osadzona na ramie.
- Silnik gaźnikowy (wysokoprężny) 6-cylindrowy (4-cylindrowy) 4-suwowy, górnozaworowy typu PZInż 705 (PZInż 135), chłodzony cieczą, umieszczony z przodu pojazdu napędzał koła tylne
- Średnica cylindra x skok tłoka/pojemność skokowa 95 x 110 mm/4670 cm3 (110 x 140 mm/5320 cm3)
- Stopień sprężania - 6,1:1 (16:1)
- Moc - 75 KM przy 2400 obr/min (65 KM przy 1800 obr/min)
- Sprzęgło suche, jednotarczowe
- Skrzynia biegów o czterech przełożeniach do jazdy w przód i biegu wstecznym, na żądanie z reduktorem
- Zawieszenie przednie i tylne - oś sztywna, resory piórowe półeliptyczne, z przodu z hydraulicznymi amortyzatorami
- Hamulce bębnowe hudrauliczne, na 4 koła i hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny na wał napędowy
- Ogumienie 230 x 20"
- Wymiary zewnętrzne pojazdu: długość/szerokość/wysokość (z budą) - 7000/2350/2550 mm
- Rozstaw kół - 1700 mm przednie, 1720 mm tylne
- Rozstaw osi - 3900 mm
- Prześwit 245 mm
- Masa własna 3580 kg
- Szybkość maksymalna 80 km/h
- Zużycie paliwa 30 l/100 km
- Obciążenie dopuszczalne - 3500 kg (oraz przyczepa o masie całkowitej 3500 kg)
_________________
FSO Auto Klub - to brzmi dumnie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
MARKHEIM
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 8:31 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Maj 2005
Posty: 163
Skąd: Milówka Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Warszawa 204, Warszawa 223 Kombi, Warszawa M-20, Warszawa 202 Pick-Up

PZInż 713 BC (dane w nawiasie dotyczą autobusu PZInż 723 G)

- Nadwozie ciężarowe, stalowa kabina kierowcy i drewniana skrzynia ładunkowa (nadwozie autobusowe, stalowe, konstrukcji szkieletowej) osadzone na ramie
- Silnik gaźnikowy (gażnikowy - gazogeneratorowy) 6-cylindrowy, 4-suwowy, górnozaworowy typu PZInż 705 (PZInz 725 G) chłodzony cieczą, umieszczony z przodu pojazdu napędzał kołą tylne
- Średnica cylindra x skok tłoka/pojemność skokowa - 95 x 110 mm/4670 cm3 (100 x 110 mm/5180 cm3)]
- Stopień sprężania - 6,1:1 (9,5:1)
- Moc 75 KM - 55,2 kW przy 4670 obr/min (65 KM - 47,8 kW przy 2800 obr/min)
- Sprzęgło suche jednotarczowe
- Skrzynia biegów o czterech przełożeniach do jazdy w przód i biegu wstecznym, na żądanie z reduktorem
- Zawieszenie przednie i tylne - oś sztywna, resory piórowe półeliptyczne, z przodu z hydraulicznymi amortyzatorami (amortyzatory także przy kołach tylnej osi)
- Hamulce bębnowe hydrauliczne z pneumatycznym wspomaganiem, na 4 koła, hamulec pomocniczy mechaniczny, na wał napędowy
- Ogumienie 230 x 20"
- Wymiary zewnętrzne pojazdu: długość/szerokość/wysokość: 7150/2350/2500 mm (7850/2350/nieznana)
- Rozstaw kół - 1700 mm przednie, 1720 mm tylne
- Rozstaw osi - 3900 mm (4400 mm)
- Prześwit 245 mm
- Masa własna 3580 kg (5700 kg)
- Prędkość maksymalna - ok. 90 km/h (ok. 65 km/h)
- Zużycie paliwa - 30 l/100 km (80 kg drewna/100 km)
- Obciążenie dopuszczalne - 3500 kg + przyczepa o masie 3500 kg (30 osób)
_________________
FSO Auto Klub - to brzmi dumnie
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Numer GG
Mikry
PostWysłany: Czw Mar 16, 2006 9:20 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Lip 2005
Posty: 7557
Skąd: Łódź Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: O różnej ilości kół

Zielony napisał:
Kabina wagonowa była na pewno bardzo nowoczesnym rozwiązaniem.
Było to pewne utrudnienie.
Warto zobaczyć do kiedy producenci zachodni, oferowali pojazdy z klasycznymi kabinami.
Do tej pory się je stosuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 2
Idź do strony 1, 2  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Pojazdy przedwojenne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl