Autor Wiadomość
<  przedwojnenny Citroen AC-6 z polskiej montowni
oldauto
PostWysłany: Pon Sty 31, 2011 12:52 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 16
Skąd: swietokrzyskie Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FIAT 126P 82r 600

W 1928 roku André Citroën pojawił się w Warszawie na oficjalne zaproszenie polskiego rządu. Miała to być trzecia inwestycja Citroëna za granicą. Po długich i trudnych rozmowach z przedstawicielami rządu na temat budowy fabryki powstała montownia samochodów. Był to początek przyszłej wielkoseryjnej produkcji. Warszawska montownia miała powierzchnię 7 tysięcy metrów kwadratowych, rozpoczęła działalność 2 lata później, w styczniu 1930 roku, przy ulicy Górnośląskiej[2]. W pomieszczeniach fabrycznych mieściły się również pomieszczenia naprawcze i stacja obsługi. Przedsiębiorstwo występowało pod nazwą „Polskie Towarzystwo Samochodów Citroën”. Oprócz montażu prowadziło import gotowych wyrobów francuskiego producenta. Skład fabryczny i sklep znajdowały się we własnym lokalu, u zbiegu ulic Trębackiej i Wierzbowej w centrum Warszawy. Montowano samochody osobowe, typu C4 i C6 z nadwoziami zamkniętymi. Częściowo wykorzystywano polskie materiały. W okresie prosperity zmontowano według różnych źródeł od 1 tys. do 2,4 tys. samochodów. Już w 1932 roku, po podpisaniu umowy licencyjnej z Fiatem, warszawska filia Citroëna ograniczyła swoją działalność, a dwa lata później została zamknięta z powodu kryzysu.

Czy w takim wypadku mojego citroena można zakwalifikować jako polski przed wojenny bo z w/w montowani ?

[poprawiłem temat]
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
zycho
PostWysłany: Sro Lut 02, 2011 8:14 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 301
Skąd: dobre pytanie... Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polski Fiat 508 III Junak

Według mnie o ile posiada tabliczki potwierdzające jego montaż w Polsce, to można go jak najbardziej uznać za ,,polski''. Zresztą nie tak dawno było w Automobiliście o jakimś Citroenie właśnie zmontowanym w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
sanitariusz
PostWysłany: Sro Lut 02, 2011 8:40 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2009
Posty: 1659
Skąd: pokój bez klamek Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: mały i duży

z jednej strony tak, ale z drugiej, czy opla z gliwic, pandę z tychów albo peugeota z nysy nazwiesz polskim autem? raczej nie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
zycho
PostWysłany: Sro Lut 02, 2011 9:44 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 15 Mar 2006
Posty: 301
Skąd: dobre pytanie... Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Polski Fiat 508 III Junak

No właśnie, ale czy samochody montowane, a następnie produkowane na zakupionej licencji można uznać też całkowicie za Polskie ?? To tak samo jak z Polskim Fiatem 508, w sumie pojazd najpierw montowany, a następnie produkowany w Polsce. Czy tak naprawdę możemy mówić iż był on ,,Polski'' skoro ten sam model był produkowany we Włoszech ?? Dziś na dobrą sprawę nawet nie wiemy kiedy nastąpiło jego ,,spolszczenie''. I tuż przed samą wojną, równolegle montowana 500, i też niby ,,Polski Fiat'' i kto wie w jak potoczył by się los tego modelu w Polsce gdyby nie wrzesień 1939.
Tu Kolega oldauto zadał dość trudne pytanie, tym bardziej że rozwój motoryzacji jak i całej Polski został gwałtownie przerwany przez wojnę. Tu jest kwestia bardziej umowna, niżeli możemy mówić o konkretach... bo tak naprawdę poza lux-sportem czy ursusem A, mikrusem, syreną, żukiem czy nysą, leopardem itd., tak naprawdę o całkowicie polskich samochodach możemy mówić ??
Faktem jest że wiele marek znacznie zmieniło podejście do przedwojennego rynku Polskiego w momencie zakupu licencji na fiata 508, jednakże skoro pojazd został zmontowany w Polsce tak jak np. pierwsze warszawy czy fiaty 126p, osobiście z dużym znakiem zapytania zaliczyłbym go do samochodów ,,Polskich'' o ile posiada jakiekolwiek dowody na montaż w Polsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gnusma
PostWysłany: Sro Lut 02, 2011 9:55 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 06 Gru 2007
Posty: 494
Skąd: Sosnowiec Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: BMW 520i

Pandę z Tychów nazwę polskim autem , wszystko od A do Z jest robione w Polsce.
W sumie jeżeli można nazwać polskim autem 125p lub 126p ...gdzie nic nie wymyślili Polacy to Pandę tak samo można uważać za nasz krajowy sprzęt.
Sanitariusz ...ile polskiej myśli technicznej jest w twoim 125p ? Uwierz że w takiej Pandzie z tychów po 8 latach produkcji jest już więcej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
sanitariusz
PostWysłany: Czw Lut 03, 2011 3:46 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Sty 2009
Posty: 1659
Skąd: pokój bez klamek Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: mały i duży

Cytat:
Pandę z Tychów nazwę polskim autem , wszystko od A do Z jest robione w Polsce.
a ja mimo wszystko nie.
w moim, może pokrętnym mniemaniu, nawet wczesny 126p był bardziej polski, bo był polskim fiatem (z włoskich części co prawda), a nie fiatem po prostu, już nie mówiąc o 125p, który nie miał odpowiednika u fiata włoskiego, argentyńskiego, łady itp., był 'skonfigurowany' wyłącznie dla nas.
a dzisiaj tłuczemy tą nieszczęsną pandę czy tam opla i 90% nabywców za granicą, nawet nie ma pojęcia gdzie te auta są naprawdę produkowane.
Cytat:
Sanitariusz ...ile polskiej myśli technicznej jest w twoim 125p ?
w przejściówce już trochę było. Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
żukosław
PostWysłany: Czw Lut 03, 2011 4:13 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Żuk A15

To nie był polski Citroen a jedynie montowany w Polsce. Polski Fiat to już nieco inna sprawa wiec można nagiąć ze np. 126p jest polski. ale czy Opel Agila z Gliwic jest polska? Raczej nie wiec ten Citroen też nie jest. Słyszałem co prawda, ze np. tapicerka była z polskich materiałów itd. ale nie przesadzajmy.
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
syreniarz1992
PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 12:58 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Kwi 2005
Posty: 1426
Skąd: o Nowej to Hucie piosenka... Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Rzóg,sareny, wułezka i inne parchate.

resory były polskie, cośtam, cośtam... Ale Agila jest np.produkowana, nie montowana.
_________________
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Numer GG Tlen
żukosław
PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 1:56 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Żuk A15

no możliwe, ale i tak nigdy nie powiesz, ze to polski samochód.
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
phinek
PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 3:16 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Wartburg 311, (Lyd1-211)

I w ten oto sposób weszliśmy na ciekawe zagadnienie pt. czy dany produkt jest polski czy nie...

Bo czy np. jeśli silnik jest wytwarzany w ZN WOLA z wykorzystaniem importowanych tłoków MAHLE (choć skonstruowanych do tegoż silnika) oraz osprzętem wtryskowym BOSCH... do tego dojdzie jeszcze to i tamto z tych czy innych krajów... to jak to wówczas jest - polski ci on czy nie?
_________________
Jak możesz to pomóż przekazując 1% na:
kolejrogowska.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
żukosław
PostWysłany: Pią Lut 04, 2011 6:45 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Żuk A15

Czy firma, która go zaprojektowała jest z polski?
Czy polska firma kupiła licencje?

Na którakolwiek TAK i mamy polski pojazd
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Leśnowóz
PostWysłany: Pon Lut 21, 2011 7:46 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 25 Sty 2009
Posty: 196
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO Warszawa 203 1966, Żuk model A Pickup 1930, VW 1300 1967, Daewoo Matiz 1999

A czy Daewoo Matiz i Daewoo Lanos (ze znaczkiem Daewoo) to samochody polskie? zaprojektowane za granicą a produkowane w polskiej fabryce
A czy FSO Matiz i FSO Lanos (ze znaczkiem FSO) to samochody polskie? zaprojektowane za granicą a produkowane w polskiej fabryce
A czy FSO Polonez to polski samochód? zaprojektowany za granicą a produkowane w polskiej fabryce

A dalej...
A czy Lublin ze znaczkiem Daewoo to samochód polski?
A czy Lublin ze znaczkiem FSC to samochód polski?
_________________
www.facebook.com/warszawa203pieknahelena
www.facebook.com/blachoterapia
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
żukosław
PostWysłany: Sro Mar 02, 2011 11:39 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Żuk A15

Mysle, że w przypadku takich samochodów jak ten Citroen moznaby przyjac zasadę:

Polska firma kupuje licencje i produkuje/montuje - samochód jest polski
Zagraniczna firma otwiera sobie w Polsce fabrykę - samochód nie jest polski.
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Leśnowóz
PostWysłany: Nie Mar 06, 2011 10:44 am  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 25 Sty 2009
Posty: 196
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: FSO Warszawa 203 1966, Żuk model A Pickup 1930, VW 1300 1967, Daewoo Matiz 1999

no ale co z odpowiedzią na moje pytania?
Czy to są polskie samochody czy nie, ewentualnie które są a które nie i dlaczego są, a dlaczego nie są?
_________________
www.facebook.com/warszawa203pieknahelena
www.facebook.com/blachoterapia
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 1
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Pojazdy przedwojenne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl