Autor Wiadomość
<  Prototypowe Nysy
Marian
PostWysłany: Sob Kwi 23, 2011 4:30 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

Piszę artykuł na temat prototypów Nys. Chciałbym, aby nie był ogólny, ale żeby poruszał możliwie każdy z rozwojowych prototypów Nysy, z jak największą ilością danych. Wiadomo, że w wielu przypadkach tak czy owak danych zbyt wielu nie ma z powodu braku jakiejkolwiek dokumentacji i skończy się na zdjęciach, krótkich opisach. Ale moje pytanie dotyczyc czegoś, wobec czego już mogą być dane, ktoś może ma bardziej konkretną wiedzę?





Co to za Nysa? Powiedziano, że ten prototyp z plakatu to Nysa "40". A jednak nie. Nysa 41 i 45 wyglądały tak:







Nysa 325 także wygląda inaczej, również Nysa 25 ma odmienny wygląd, wszystko to głównie ze względu na 4 okrągłe reflektory przednie. A w tej sanitarce na zdjęciu z plakatu są 2 prostokątne reflektory. Mówi się, że w Nysie zazwyczaj robiono własnie z 4 oczkami, a w Lublinie z 2. Tylko to zdjęcie zostało wykonane na rynku w Nysie... Pytanie, czy może akurat delegacja z Lublina przyjechała i zrobili zdjęcie? Bo przecież wspólnie pracowali nad projektem samochodu, który miał zastąpić Nysę i Żuka. Dla mnie to też wygląda bardziej na prototyp z Lublina, bo nie ma tak pochyłego przodu jak np Nysa 25, no i nie ma 4 okrągłych oczek. Ale to na 99% prototyp z Nysy, bo Nysy 25, które widziałem na zdjęciach miały numery - XOP 5770, XOP 5753...Natomiast prototypy z Lublina, których mam zdjęcia mają numery zaczynające się na XLU.... czyli XOP to na pewno Nysa.... Tylko jaka do cholery... Rolling Eyes Rolling Eyes

Wstępna moja teoria, podpierana teorią Jula, jest taka, że to prototyp w końcowej fazie w dużym stopniu zunifikowany z projektami z Lublina, na bazie sanitarki 325. Jednak ten prototyp został wyprodukowany w Nysie. Potem jak wiadomo zarzucono prace.
Poszukuję wszelkich informacji na ten temat - jak się nazywał, kiedy mniej więcej został wyprodukowany oraz jakieś chociaż ogólne dane (jaki silnik, jakie najważniejsze zmiany w stosunku do modelu 522).
Nie chcę pisać domniemań i mistyfikacji w artykule.

Ponadto interesują mnie WSZYSTKIE dane o prototypach Nys.
pierwszy prototyp podobno był na podwoziu Trasita - jaki to był - 321, wiem, że to ten co znajduje się w MT, ale nic poza tym nie wiem?

Wiem, że Nysa 503 była na pewno na podwoziu Transita i miała troche powiekszone nadwozie ze względu na podwozie Transita.

Kto ma jeszcze szczegóły takich prototypów:
321,
25,
35,
41,
45,
523.?

Ponadto doszedłem do informacji o prototypie Nysy N-63 napędzanej silnikiem wysokoprężnym Renault. Ktoś wie co to za silnik, z jakiego samochodu pochodził?
Poza tym wyczytałem, że prawdopodobnie był też prototyp 524 (czytałem to pod hasłem "plany" - moze nie wypalił i skończono na 523.) Ktoś coś wie na ten temat? Rolling Eyes

Mam nadzieję, że ktoś mi pomoże Smile
Pozdrawiam,
Marian.
_________________
Nysa - to jest to... Wink


Ostatnio zmieniony przez Marian dnia Wto Cze 12, 2012 6:45 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
4971
PostWysłany: Sob Kwi 23, 2011 6:56 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 24 Cze 2006
Posty: 1764
Skąd: Wodzisław Śląski Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Fiat 126 Happy End 0482

Myślę, ze ze względu na wersję (karetka) była to raczej wersja lubelska skierowana do wyposazenia i badań w Nysie. Fabrycznie tylko Nysy były karetkami. Lublin sie tym nie "babrał". Numery jakby XOP takze sugerują Nysę...
_________________
- Fiat 126 elx Maluch Happy End 0482
- FSO 125p 1,5L - Rok 1985
- Peugeot 3008
- Peugeot Berlingo 1,6 HDI

www.starorzeka.pl
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Numer GG
Marian
PostWysłany: Nie Kwi 24, 2011 2:43 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

Jak to wersja lubelska? Chyba przez to, że karetka to właśnie nyska wersja, "lubelskie wykońćzenie nadwozia" bym powiedział. Być może to jest sanitarka na bazie Nysy 325, ale już zunifikowana z prototypami z Lublina, stąd "lublinowska" mordka wraz ze światłami. Nikt nie ma pewnych informacji?

P.S. Aha, zauważyłem, że jest też dział "prototypy i auta studyjne" czy jakoś tak, więc tu jest chyba nieodpowiedni dział.
_________________
Nysa - to jest to... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
amadeo
PostWysłany: Nie Kwi 24, 2011 5:42 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 352
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: ZUK A11B & Barkas

Ta prototypowa karetka to jak najbardziej lubelski wyrób przystosowany w nyskiej fabryce na karetkę . Zreszta FSC i FSD w pewnym okresie nasilili prace przy tej konstrukcji z czego FSC Lublin nad nim pracował dłużej . Gdzieś kiedyś czytałem że obie fabryki wymieniały się autami do tzw. testów . Tak samo FSD to nie aż tak specjalistyczna firma ,w FSC tez robili Żuki karetki , jednakże Nysa jako karetka sprawdzała się lepiej od Żuka ,a FSC wypuszczało Żuki aż w 25 wersjach Wink
Autka z serii A/B40 to jak wiadomo inna konstrukcja w ogóle nie związana z samochodem Lublin.
Co do reflektorów ,że FSC stosowała prostokąty ,a FSD 4 okragłe to tez tak do końca nieprawda Very Happy

Dodam że nad Lublinem oprócz FSD i FSC współpracował PIMOT ,a gdyby FSC lublin nie współpracował z Eltramco ( Kairu ) raczej Lublina by nie było .
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Marian
PostWysłany: Nie Kwi 24, 2011 6:13 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

amadeo napisał:
Ta prototypowa karetka to jak najbardziej lubelski wyrób przystosowany w nyskiej fabryce na karetkę .

No może i masz rację, to dość prawdopodobne. W sumie zamierzam się wybrać do archiwum w Opolu w maju to zobaczą, może tam coś piszą o tym.


amadeo napisał:
Autka z serii A/B40 to jak wiadomo inna konstrukcja w ogóle nie związana z samochodem Lublin.

No właśnie wiem, dlatego coś mi nie pasowało. Przecież wkleiłem nawet zdjęcia Nysy A41 i A45. Zresztą na nysavanie kolega żukmen'68 wklejał zdjęcia ocalałego prototypu Żuka A43, który był w muzeum przy FSC.

amadeo napisał:
Co do reflektorów ,że FSC stosowała prostokąty ,a FSD 4 okragłe to tez tak do końca nieprawda Very Happy

Dla mnie to teżnie do końca prawda, ale jednak jest tam słowo "zazwyczaj" i ono tu ma potężne znaczenie Wink

amadeo napisał:
Dodam że nad Lublinem oprócz FSD i FSC współpracował PIMOT ,a gdyby FSC lublin nie współpracował z Eltramco ( Kairu ) raczej Lublina by nie było .

Wiem, przecież we współpracy z PIMot powstała Nysa 25 z napędem na 4 koła z podwoziem z PW-1 i Nysa 325 też 4x4 z elementami z PW-1 i PW-2 Smile

No trudno, mogę tylko liczyć na archiwum. A macie jakieś bardziej szczegółowe dane na temat Nysy 321? Bo ten prototyp, co w Norblinie stoi to jest 321, nie? Jaki to to miało silnik? Napęd, zawieszenie? Ktoś zna jakieś szczegóły?
I co wiecie o Nysie 523?

P.S. Okazało się, że artykuł miał 4 strony, a jeszcze był nie skończony (brakuje wielu informacji), więc postanowiłem go podzielić na 2 części. Pierwsza część, trochę nudna, będzie opublikowana niebawem na OLDTIMERY.COM. Druga część będzie zdecydowanie ciekawsza, ale kiedy zostanie skończona, nie wiem. Jak pojadę do Opola Very Happy Zresztą wtedy pewnie też wyjdzie wiele kwiatków, których nie zawarłem w pierwszej części artykułu... Ale na tym polega ciekawość tych niewiadomych. Zawsze można napisać uaktualnienie/poprawkę Smile

A tak w ogóle to dzięki za odzew Smile
_________________
Nysa - to jest to... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Nysanek
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 1:05 pm  Odpowiedz z cytatem
V-ce Admin
V-ce Admin


Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 1451
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: NYSA 522 T morska-zielen´86 r

jak nysa zaprezentowala oficjalna nyse 521 potem 522 , to byl hit eksportu i byl zbyt wiec prototypy byly uboczne jak to zawsze jest , zeby miec w razie czego cos w szufladzie na czarna godzine fabryki, po 90 roku poprostu zrobili lublina 1 ktory wygladem przypominal to co w 70 latach obie fabryki dokonaly , to jest w pewnym sesie isc na skróty.
_________________
FSD-NYSA-SERVICE POLMO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Marian
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 1:26 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

Tomek - w połowie lat 80tych fabryka traciła zainteresowanie samochodami, poza tym były duże przestoje produkcyjne związane z popularnym "oszczędzaniem energii elektrycznej", wiele wydziałów miało braki materiałowe, na tłoczni ludzie narzekali, że nie mają z czego robić błotników, a zamiast potrzebnej blachy dostawali blachę 3mm, 2,5mm która była odpadem produkcyjnym, rozwarstwiała się i do niczego się nie nadawała. Nie było pieniędzy na nic, materiałów brakowało, więc i jakość byłą coraz gorsza, bo składano samochody z tego, co było. Wyczytałem to w gazecie zakładowej "Klakson" z lat 80tych. Więc jak takie rzeczy w gazecie pisali, gdzie dotychczas same hymny pochwalne szły, to musiało być już tragicznie. Zresztą, to co się dizało wówczas w kraju też miało swój wkład w ten stan. Kierownictwo i załoga wiedziało już w latach 70tych, że Nysa się starzeje powoli i w latach 80tych trzeba będzie wprowadzić coś nowego, bo inaczej kiszka będzie. Więc zaczęli opracowywać prototypy nowego samochodu. Jednak jak to zwykle bywało, były ważniejsze rzeczy, i odrzucono prototypy, tak jakby ich wogóle nie było. Potem FSC Lublina ratowało się tymi projektami wprowadzając Lublina, i uratowało się, choć to już był dość przestarzały samochód w latach 90tych... Szkoda, że wiele tych prototypów nie weszło do produkcji wcześniej. Rolling Eyes Ale teraz to sobie można gdybać...
_________________
Nysa - to jest to... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Nysanek
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 3:40 pm  Odpowiedz z cytatem
V-ce Admin
V-ce Admin


Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 1451
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: NYSA 522 T morska-zielen´86 r

bo fso zaczelo robic tam swojego trucka poloneza , i to ze zjechala ostatnia nysa w 94 roku to bylo dla mediów , tak naprawde od polowy 80 lat coraz mniej bylo nysek produkowanych , ja pisalem wczesniej o golden years 70s dla nysy , byla konkurencyjna z zachodnimi autami ale nie na dlugi czas bo rusek niepozwalal nic innego zmieniac, jak kazda jedna fabryka miala swoje prototypy ale nawet na poczatku lat 80 te prototypy niebyly na topie, ale jedno jest pewne ze nysa modelem 521 zaskoczyla wielu innych producentow tamtych lat Wink bylo minelo dupy sobie tym niezawracam juz wiecej tylko staram sie moja 522 w dobrym stanie utrzymywac.
_________________
FSD-NYSA-SERVICE POLMO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Marian
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 5:31 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

No i bardzo dobrze Very Happy Ja też nie zamierzam tego roztrząsać, ale chcę zdobyć jak najwięcej danych o prototypach, żeby pamiec o nich nie zginęła Smile Wbrew pozorom na początku lat 80tych w PRLu taka Nysa 25, czy 325 miała dość nowoczesną stylistykę. Mechanicznie kiepsko, choć jak w niektórych modelach 325 wstawiano 4C90 to też nie było źle, do tego nowy most hipoidalny. Całkiem fajny samochodzik był Smile No ale o tym nie ma sensu gadać, co by było gdyby Smile Masz racje Tomek - lata 70 to "golden years" Very Happy Dlatego też najlepiej zrobione były Nysy w tych latach.
Wrzuciłem troche artykułów i zdjeć z gazet zakładowych na nysavan, widziałeś? Smile
_________________
Nysa - to jest to... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Nysanek
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 6:35 pm  Odpowiedz z cytatem
V-ce Admin
V-ce Admin


Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 1451
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: NYSA 522 T morska-zielen´86 r

tak widzialem , super robota marian Very Happy Problemem jest to ze malo juz jest takich z 70 lat , jak sa to tez juz po paru blacharkach w roznym stylu zrobionym Sad najgorsze bylo to ze niestosowali nieraz podkladu tylko lakier na gole blachy ale to niebylo tylko w przypadku nys tak .Ale jak by niepatrzec kiedys to nawet taka deska rozdzielcza byla mega hitem nowoscia , znaczy zmiana od 1983 na wysoka deske rozdz. Wink
_________________
FSD-NYSA-SERVICE POLMO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Marian
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 6:42 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

No, a w prototypie Nysy N 61 już była taka wyższa deska, lepiej wyglądała jak dla mnie. Będzie o tym w artykule, nawet zdjęcie mam. I jak widać tą niską deskę w różnych odmianach klepali aż do lat 80tych Rolling Eyes
_________________
Nysa - to jest to... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
Nysanek
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 6:55 pm  Odpowiedz z cytatem
V-ce Admin
V-ce Admin


Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 1451
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: NYSA 522 T morska-zielen´86 r

byly wady i zalety tych desek rozdzielczych , w tych niskich byly bardzo krotkie kable zasilajace pradem wskazniki , jak tam trzeba bylo cos grzebac pod deska to cholera czlowieka w 2 sekundy brala Mad na dobre wyszlo przeniesienie skrzynki bezpiecznikow pod deske rozdzielcza od 86 r , zmiany wprowadzali w powolnym trybie ,praktycznie drobnostki ktore nieraz ulatwialy zycie.
_________________
FSD-NYSA-SERVICE POLMO
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Marian
PostWysłany: Czw Kwi 28, 2011 9:32 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 229
Skąd: Jelenia Góra Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Nysa 522T 1990

I czesc artykułu:
http://oldtimery.com/index.php?option=com_content&view=article&id=109:prototypowe-nysy-cz-i&catid=18:stare-samochody&Itemid=554
_________________
Nysa - to jest to... Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
żukosław
PostWysłany: Nie Maj 15, 2011 11:11 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 10 Lut 2010
Posty: 100
Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: Żuk A15

Artykuł wyszedł świetny.
_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
mp79
PostWysłany: Pon Maj 16, 2011 6:42 pm  Odpowiedz z cytatem



Dołączył: 14 Maj 2008
Posty: 3636
Skąd: z małej mieścinki pod ruską granicą Ostrzeżenia: 0/3
Pojazd: samochód ciężarowy

Co do tej karetki, to dopiero teraz przyuważyłem wydech z lewej strony, podczas gdy seryjne lubliny miały z prawej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Strona 1 z 4
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Forum Forum Polskiej Motoryzacji -> Lublin, Tarpan, Nysa, Żuk i inne

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu

Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Portal Miłoœników Pojazdów Zabytkowych



Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli.
Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.
Powered by phpBB , NoseBleed v1.05 and gylu





Muzyka FPM:



Popieramy:






Polecamy:


    oldtimery, oldtimer, stare samochody     Kup pan bombkie...

Mikrus.net.pl forum współtworzą:
www.mikrus.net.pl
www.syrenalaminat.prv.pl
www.jacomoto.prv.pl
www.junak.riders.pl
www.AleFiat.prv.pl
www.junak.org.pl
www.motoretro.org.pl

linki:
www.retrotraktor.pl
www.syrena.nekla.pl/forum
www.motodane.pl
www.czarprlu.pl